Zone of the Enders 2: The 2nd Runner
Playstation 2
Bilder
Detta är en Ny produkt.
Få ex i lager. Leveranstid 2-5 dagar
- Produkten innehåller
- Spel
- Box
- Manual
- Spelet fungerar på
- Playstation 1
- Playstation 2
- Playstation 3
- Fungerar till 100%
Du får 1 års garanti på alla produkter, nya och begagnade. Läs mer här.
Köp denna produkt och du får 30 kr rabatt på din nästa beställning. Läs mer här…
Challenge several mechs for the first time in giant battles
Use the environment to create improvised weapons
Brand new list of extra weapons, e.g. the Gauntlet, Geyser and Comet attacks
Många av de som köpte Zone of the Enders (ZOE), framförde en aldrig sinande mängd klagomål. Inte nödvändigtvis för att de inte gillade det dock, utan mer för att det fanns så stort utrymme att förbättra ett så intressant och välfungerande spel som ZOE faktiskt var. Klagomålen var bland annat för kort, för repetetivt, för få fiender, för få bossar, för dåliga röstskådespelare, mm. Med uppföljaren visar dock Konami att de har en förmåga som många andra saknar: nämligen att lyssna på, och ta åt sig, kritik.
För de som inte är bekanta med spelet är ZOE ett anime-mech spel, där man kontrollerar en gigantisk robot i strid på liv och död mot horder av fiender, i helt tyngdlös miljö. Man har total kontroll i alla riktiningar; styrningen är klanderfri. Jehuty, den mech man spelar med, har även fått flera användbara uppgraderingar till sin arsenal, såsom möjligheten att skjuta en enorm mängd målsökande laserskott, eller att ta tag i en fiende och använda honom som vapen. Även de extra vapnen, så kallade subweapons, har uppgraderats och är nu en mycket viktig del i strävan att övervinna fienderna.
Under spelets gång kan man räkna med att hamna i mycket stora och intensiva bataljer, och till skillnad från ZOE är AI:in mycket bra utformad. Fienderna anfaller tillsammans och kan till och med forma attackformationer för att verkligen få dig på fall. Detta medför framförallt att spelet är bra mycket svårare än sin föregångare. Alla ni som tyckte att "very hard" var för lätt i ZOE skall inte tro att samma sak gäller här.
Spelets längd är en ofta debaterad fråga, men det är i slutändan upp till personlig smak. Första gången igenom tar vanligtvis mellan 6-7 timmar, men det kan variera beroende på hur mycket man utforskar banorna efter gömda föremål, och hur många strider man väljer att ta sig an. Detta anser jag vara en väl fungerande längd på spelet, men jag vet att inte alla håller med mig. Till spelets försvar kan jag dock säga att uppdragen man får är mycket varierande, och kan vara allt från att eskortera en allierad till ett visst mål, till att spränga rymdskepp i bästa star wars-anda. Detta är kopplat med en historia som är mycket mer välberättad än i föregångaren och framförs med animerade sekvenser. Till de som fortfarande inte är övertygade kan jag säga att det finns en mängd "Extra missions" i still med de vi fann i Metal Gear Solid: VR missions och MGS2: Substance. Sedan finns det även fem svårighetsgrader och ett "new game +" läge, vilket borde räcka för många genomgångar av spelet.
Grafiskt är spelet som en dröm. Se på en bild så vet ni vad jag menar. Subtil cel-shading används för att förhöja explosioner, och ljuseffekterna är i toppklass. Mycket bättre blir det inte.
Musiken i spelet arbetar hårt för att mäta grafiken. Många av melodierna kan endast beskrivas med underbara, och jag skulle personligen köpa soundtracket utan tvekan, om jag bara hittade det. Rösterna är det lite upp och ned med, men överlag är de klart bättre än tidigare, och många av dem håller hög klass. Något som jag fann lustigt var att en av de röster jag tyckte bäst om var den jag tyckte sämst om i förra spelet: Leo Stenbuck. Det är fortfarande samma röstskådespelare, men han har utvecklats mycket i sin roll under de senaste två åren.
Allting har ju förståss sina små avigsidor. I ZOE: the 2:nd Runner finns det två saker som vanlitvis klagas på. Först och främst handlar det om "slowdown", alltså att spelet saktar ned när det blir alltför tungt belastat av grafiska effekter. Detta är visserligen ett problem, men jag vill göra det klart att det på intet sätt hindrar spelbarheten, då det aldrig hackar, utan endast försätter spelet i ett läge av slowmotion (som i vissa fall faktiskt kan se ganska fräckt ut). Det andra som jag har hört användas mot spelet är kameraproblem. Jag skall erkänna att de existerar. Dock har jag personligen endast upplevt dem vara ett hinder under en enda bana i spelet, där det var mycket trångt. Om man bedömmer över hela spelets längd fungerar kameran i stort sett utan några problem, om man vet hur man skall handskas med den (vilket man kan lära sig i spelets VR training). Jag ser alltså inget av detta som några stora fel.
Gör er själva en tjänst och köp det här spelet. Om ni gillar actionspel är risken mycket liten att ni skall bli besvikna, och om ni gillade ZOE kan jag lova att ni kommer att älska detta. I min åsikt är detta ett av de klart bästa spel jag har spelat på min PS2:a
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.