Deus Ex: Human Revolution
Xbox 360, Xbox One
Bilder
Detta är en Begagnad produkt.
Få ex i lager. Leveranstid 2-5 dagar
- Produkten innehåller
- Spel
- Box
- Manual
- Spelet fungerar på
- Xbox 360
- Xbox
- Xbox One
- Fungerar till 100%
Du får 1 års garanti på alla produkter, nya och begagnade. Läs mer här.
Eventuella koder för nedladdning av extramaterial eller online-spel kan vara förbrukade
Adam Jensen är David Sarifs högra hand och chef över säkerheten på Sarif Industries. Det som Sarif Industries utvecklar och säljer är såkallade människoförbättringar vilket har satt en stor del utav världens befolkning i fattigdom på grund av det dyra läkemedlet som behövs för att kroppen inte skall stöta bort de mekaniska förbättringarna, som armar, ben, ögonglober etc.
Detta är en annons:
Deus Ex: Human Revolution har en väldigt speciell story, som speglar hur en värld med mekaniska lemmar skulle fungera, eller inte fungera. Mycket dialog är involverad och storyn är en stor vågsvikt för spelet. I och med dialogerna så får du svarsalternativ, och beroende på hur du svarar så reagerar personen du pratar med på olika sätt, och dina svar kan ändra på både små och stora saker som händer längre fram i spelet.
I och med dialogerna, så blir det också många närbilder på karaktärerna, vilket låter oss spelare granska ansiktsuttryck och urskilja hur karaktärerna reagerar på saker. Ansiktsmodellerna är delvis väldigt stela och intetsägande, men berättelsen griper tag i en tillräckligt för att sådana småsaker tynar bort i det stora hela. Röstskådisarna gör ett bra jobb och inlevelsen i karaktärerna är bra, men engagemanget kunde ändå ha varit lite högre för att gripa tag i spelaren ännu mer och inte få dialogerna att bli så pass linjära som de kan vara.
Deus Ex-serien är i grund och botten ett FPS-spel, men i och med Human Revolution har Eidos Montréal integrerat TPS-perspektiv när Adam tar skydd. Denna funktion fungerar riktigt bra och är väldigt användbar när vi som spelar behöver få en överblick.
Ban-designen är väldigt genomtänkt och låter spelaren tackla olika moment på flera olika sätt. Är du en person som vill undvika direkt kontakt med fienden? Leta i så fall reda på en annan väg än att springa rätt in i smeten via ytterdörren. Redan vid spelets första uppdrag får vi spelare förfrågan hur vi vill spela spelet, vill vi utvika att döda folk, eller vill vi skjuta på allt som rör sig för att ta oss igenom uppdragen som spelet bjuder på.
Miljöerna i Deus Ex: Human Revolution försöker vara högteknologiska, men fortfarande hålla sig till ett realistiskt design-val. Byggnader ser futuristiska ut, men med grunden i hur byggnader ser ut i dagsläget, vilket gör att det känns nytt och fräscht, men ändå relativt bekant. Färgschemat i spelet är väldigt mörkt och hela spelet utspelas under mörka förhållanden med ett guld-orange färglager över allt, vilket ger ljussättningen ett väldigt speciellt ljus, som antingen älskas eller hatas.
Huvuddelen av spelet är självklart; Human Enhancements, som tillåter människor att köpa förbättrade mekaniska mänskliga lemmar, som tillåter personerna att till exempel hoppa högre, springa snabbare, surfa på nätet med ögonen och andra högteknologiska exempel. Detta köper människor på såkallade LIMB-kliniker, där de också opererar på delarna, som är utstationerade runtom i världen. Adam Jensen är självklart utrustade med dessa förbättringar, dock fick han dessa efter en näradöden-upplevelse. Dessa förbättringar är däremot militärbaserade, och därmed dödliga. Ur armbågarna kan Adam få ut runt metern långa svärd för att kunna döda sina motståndare, eller helt enkelt använda sig utav sin enorma kraft i sina mekaniska armar för att slå ihjäl fienderna igenom en vägg. Allt eftersom spelet går, tjänar du in experience points, vilket låter dig gå upp i level och tjäna Praxis Points, som låter dig uppgradera dina mekaniska lemmar till att kanske springa fortare, kunna se igenom väggar och automatiskt filtrera bort giftig gas vid inandning.
Detta är dock inte frid och fröjd som gör dig till en övernaturlig spelare. Spelet är utrustat med en mätare som dräneras när du använder någon av dina mekaniska färdigheter. Du som spelare kan välja att uppgradera till dig fler mätare, men det är endast den första mätaren som laddas upp allt eftersom, vilket de övriga mätarna inte gör om du tar slut på dem helt och hållet. Att döda en fiende med dina inbyggda svärd tar upp en hel mätare, men att springa, sänker mätarens innehåll allt eftersom du springer, därför kan du sluta springa precis innan mätaren tar slut för att sedan låta mätaren laddas upp på nytt igen.
I och med att spelet är ett Action-RPG-spel, finns det inte bara huvuduppdraget att följa. Det finns flertalet sidouppdrag att göra vid sidan om spelets huvudberättelse, som är välgjorda och intressanta. Det kan vara allt från småsaker, så som att hjälpa en person med skulder hos något gäng, eller bryta sig in i någons bostad, för att sedan hacka ett kassaskåp för att komma över bevis för att få en annan person rentvådd eller fängslad.
Eidos Montréal har tagit över Deus Ex ifrån Ion Storm och tagit hand om spelserien på ett bra sätt och levererat ett riktigt bra spel som håller både storymässigt och spelmässigt.
En recension av: schwoosh
I spelet är du Adam Jensen, en före detta SWAT-polis som nu jobbar som säkerhetschef för ett företag som sysslar med den uppdanande teknologin att förbättra människan på \"artificiell\" väg. Snabbare reflexer, starkare armar, bättre syreupptagning kan i denna värld alltså nås om du har en tillräckligt massiv plånbok. Företagit som vi jobbar för, Sarif, har nyligen lyckats skapa ett fantastiskt nytt vapen som kallas Typhoon. Detta är extremt hemligstämplat och demonstreras flitigt för militären som märkbart går igång på detta. En av forskarna på företaget är Michelle, en kvinna som vår hjälte har en något spänd relation till, skall göra en föreläsning om deras forskning men kvällen då detta skall ske går något väldigt snett. Medan du pratar med David Sarif (chefen för företaget) så får ni en varning om en ev. läcka någonstans i byggnaden och vår hjälte rusar genast dit för att försöka styra upp situationen. På vägen blir han vittne till hur augmenterade soldater (robotnissar) skoningslöst slaktar forskare, förstör material och skapar en allmänt sträv atmosfär. Vår hjälte blir överfallen av en omänskligt stark robotnisse som skadar och nästintill dödar honom. Det sista Adam Jensen ser innan han förlorar medvetandet är hur soldaterna kidnappar Michelle.
För att hålla Adam Jensen vid liv gräver David Sarif i sin plånbok och installerar de allra bästa komponenter och drivrutiner i Adams förstörda kropp och lyckas inte bara rädda livet på honom, utan gör honom till en soldat som klarar mycket mer än en \"vanlig människa\".
Efter 6 månaders återhämtning kallas Adam tillbaka till företaget för ett krisläge. Några terrorister har slagit till och försöker hitta och förstöra deras forskning, med fokus på Typhoon-vapnet. Här får vi första gången skickas ut för att leta efter anledningen till den brutala attacken 6 månader tidigare, och vi leds vidare och vidare mellan olika poliser, knarkligor, chefer och andra mystiska människor för att försöka hitta sanningen och de personer som är ansvariga för de brutala attackerna.
Spelet spelas huvudsakligen i förstapersonsperspektiv, med undantaget då du använder spelets \"coverfunktion\". Då du går fram till en låda/staket/vägg eller dyl och håller in högerknappen på din datormus trycker sig Adam Jensen mot väggen i bästa Splinter Cell-manér och man får då se ifrån tredjepersonsperspektiv vilket ger en större inblick i fiendernas rörelser. Med detta sagt är spelet väldigt fokuserat på stealth. Du är en agent som bör ta dig runt uppdragen med finess. För att uppmana spelare till denna spelstil får du mer belöning för att t.ex. aldrig bli upptäckt under ett helt uppdrag, inte döda någon (du kan slå folk medvetslösa) och liknande. Belöningen sker i form av XP som du sedan kan låsa upp s.k. Praxis Points med som du kan distribuera bland dina nyvunna förmågor. Här kan du skräddarsy efter den spelstil som passar dig bäst. Du kan fokusera på att bli mästerlig på att hacka dig in i säkerhetssystem och datorer, bli osynlig för en kort period, bli omänskligt stark, snabb, lära dig läsa av människor och påverka dem med hjälp av feromoner, starkare armar som gör att du kan hantera rekyl och mycket annat. Vill du så kan du döda allt du ser men spelet spelas bäst som ett smygarspel, enligt mig. Att smyga sig in till bra position och sänka fienderna en efter en med välriktade, diskreta och ljuddämpade skott och slinka obemärkt förbi dem.
Spelet bjuder även på väldigt många olika vägar att gå, beroende på hur du spelar din karaktär. Tål du mycket skada och bär på tunga gevär kan du givetvis ta första bästa vägen då du kan nedgöra fienderna. Är du däremot något mer skröplig behöver du ofta leta efter andra vägar in, och tro mig, det finns alltid minst en till väg att välja mellan. Du kanske kan hoppa ett par meter upp i luften och ta dig in genom taket, slå ett hål i en svag vägg eller lyfta upp en enorm läskautomat och krypa igenom en ventilationstrumma? Det bjuds även rikligt på bra sidequests, så du inte bara behöver springa efter det huvudsakliga målet utan fritt kan utforska städerna du spelar i (Detroit, Hong Kong, m.m.) och då upptäcka ännu mer.
Dialogerna i spelet är bra gjorda, de flesta röstskådespelarna är väldigt bra och diskussionerna kan bli väldigt intressanta om du väljer att uppgradera dina sociala förmågor och därigenom kan läsa av personer mycket lättare och manipulera dem till att göra det du vill.
Betyg och plus&minus.
+ Vacker grafik
+ Bra vapenljud, röstskådespeleri och andra ljuddeffekter
+ Du kan själv välja hur du vill spela spelet, diskret eller rambo
+ Väldigt VÄLDIGT intressanta etiska dilemman och konspirationsteorier gällande teknologin att "förändra" människans natur. Man märker att de gillar konspirationsteorier när man kikar på originalet och HR.
+ Välskrivna side quests som du också kan välja hur du utför.
- Spelet har många rollspelsfunktioner men skulle gärna ha lite fler "avgörande val" under spelets gång. Ibland kan det kännas lite linjärt för ett rollspel.
- Bossfighterna var mer irriterande än underhållande.
Kort och gott får spelet 4/5 på denna betyggskala och har man något intresse för stealth, shooters, rollspel och/eller sci-fi bör man ha provat på spelet.
/Hatwalker.
En recension av: Hatwalker