Rime
Xbox One
Bilder
Detta är en Begagnad produkt.
1 ex i lager. Leveranstid 2-5 dagar
- Produkten innehåller
- Komplett produkt
- Spelet fungerar på
- Xbox One
- Fungerar till 100%
Du får 1 års garanti på alla produkter, nya och begagnade. Läs mer här.
Köp denna produkt och du får 10 kr rabatt på din nästa beställning. Läs mer här…
Eventuella koder för nedladdning av extramaterial eller online-spel kan vara förbrukade
Det bästa med det här spelet är musiken och atmosfären. Du är helt ensam på ditt uppdrag, du har inga allierade eller någon att prata med utan är helt utlämnad åt att klara dig själv på planeten. Samtidigt finns det mer än bara det vanliga djurlivet där, och du stöter på både rymdpirater och Metroids som är ute efter dig. Känslan av osäkerhet ökas av att sparstationerna som låter dig spara samt ger dig tillbaks ditt liv kan vara väldigt sparsamt utplacerade på vissa områden, samt att du aldrig vet var du kan hitta dem och hur långt det är kvar till nästa så fort du måste bege dig in på något nytt område.
Sammanfattningsvis: kanske det mest atmosfäriska äventyret du kommer uppleva.
En recension av: HydraA
"Metroid: Prime" är vacker. Otroligt vackert. Faktum är att spelet får hela Gamecubekonsolen att se bättre ut. Det finns inga fel här. Det är perfekt, och så bra som det någonsin kunde vara.
Ljud:
Musiken är perfekt, och ändras för att passa alla situationer i spelet. Den är mörk, mystisk, och beundransvärd. Ljudeffekterna är också perfekt iscensatta, och ger stärkt liv åt alla spelets visuella pikar.
Kontroll:
Kontrollen är relativt simpel, och kräver inte mycket arbete för att lära sig. Varje knapp har en egen funktion.
Story/Berättande:
Storyn är inte det viktigaste i "Metroid"-serien. För det mesta gäller fungerar det mest som en anledning för Samus att slåss emot utomjordingar och monster. Men det funkar. Det behövs inte mycket mer än så.
Sista ordet:
Retro Studios lämnar ett avtryck med "Metroid: Prime". Ett visuellt avtryck som inte försvinner snabbt. Spelet är ett måste för din Gamecube-samling.
En recension av: filmnstuff
Spelet börjar med att Samus undersöker ett rymdpiratskepp. Det dröjer inte länge innan skeppet sprängs och Samus måste fly i klassisk Metroid-anda. När Samus lite senare följer efter rymdpiraterna till planeten Tallon IV så är det första som slår mig atmosfären. Man har ingen att prata med. Man känner sig hela tiden helt själv och isolerad. Samus har en helt outforskad planet framför sig. Den känslan har jag inte upplevt i något annat spel.
Precis som i föregångarna måste Samus hitta diverse uppgraderingar för att kunna komma åt nya ställen på planeten. Du kommer att hitta både gamla uppgraderingar och nya. Det finns också missilexpansioner och energitankar utspridda lite varstans. Precis som i de tidigare spelen är många av dem gömda på väldigt svåra ställen, så det är ingen lätt sak att hitta alla.
Jag tycker även att storyn berättas på ett mycket bra sätt. Istället för att avbryta spelet med cutscenes eller presentera storyn genom dialoger som bara skulle förstöra stämningen så får man reda på delar av storyn genom att scanna saker. Men om man inte bryr sig om storyn så kan man skippa det och satsa på gameplayet istället. Vill man ha ännu mer information om världen kan man även scanna fiender och andra saker.
Jag måste även passa på att säga hur bra musiken är. Den tillför otroligt mycket till atmosfären i spelet. Den gången man för första gången sätter sin fot i Phendrana Drifts och hör musiken är en otrolig känsla. Sen har vi även den otroligt snygga grafiken. Metroid Prime är helt klart ett av de snyggaste Gamecubespelen, inte bara rent tekniskt men även designmässigt. Spelet använder också många snygga effekter.
Om man var tveksam innan man spelade Metroid Prime är man det med största sannolikhet det inte efteråt. Retro Studios skötte det som sagt perfekt. Samus första steg in i 3D kunde inte ha sköts bättre. Det behåller den unika känslan från de tidigare delarna men inför en hel del nya innovationer. Metroid Prime är överlägset det bästa gamecube-spelet någonsin och även ett av de bästa överhuvudtaget.
En recension av: Hanbaga
Jag köpte detta spelet för inte alls längesen, och jag gick helt på andras recensioner. Min första reaktion var att grafiken inte var så storslagen som det sas, samt att kontrollsystemet fungerade förvånansvärt bra. Nu har jag ändrat mig. Och då menar jag om grafiken.
Första lilla "träningsbanan" gör inte spelet rättvisa, och efter att ha landat på Tallon är jag imponerad. Grymt imponerad. Vattendropparna på Samus visir, Overworldens gröna vegetation, soliga Choso Ruins och iskalla Phendrana, allt är klockrent! Det kanske inte är den mest avancerade grafiken rent tekniskt, men känslan är otrolig. Det är vackrare än både FEAR, Half-Life 2 och Quake 4! Någon påstod att det laggar när man öppnar dörrar, men det känner jag inte av alls. Efter att ha suttit och spelat Half-Life 2 till X-box i 30 FPS hos en kompis älskar jag bara det här spelet.
Grafiken får av mig 6/5, vackrare än både PC och X-box spel. Vem sa att X-box hade bättre grafik. Vem sa att kuben inte orkar? Jag vet inte, men jag konstaterar en smula stolt att mitt köp av Gamecube var helt rätt. Kuben kan.
Ljudmässigt är det också klockrent, alltid fungerar bra, men jag ger ändå spelet "bara" 4/5 på den punkten, och det därför att melodierna blir grymt tjatiga när man har sprungit fram och tillbaka efter några timmar.
Spelupplägget och kontrollerna har vissa brister. Jag personligen skulle gärna tittat med C-spaken och gått med den vanliga, men man vänjer sig vid den här typen av styrning också. Att behöva springa och spara hela tiden är ibland frustrerande (särskilt när jag dog på första bossen...), men det gör en ändå mer taggat på att hitta nya sparställen, vilket driver spelet lite. Att man sedan inte kan teleportera sig (typ Ocarinan i Zelda) är något som stör mig - det är långt att gå mellan världarna. Tur att det är så vackert så att man kan njuta lite på vägen. Nja, upplägget och kontrollen får också "bara" 4/5.
Längden då? Jag har spelet 12 timmar och då har jag fått alla power-ups och jagar bara artifacts. Så nog har man några timmars spel. 5/5 får hållbarheten.
Totalt ger jag spelet 5/5, utan tvekan. Trots några små brister är detta ett spel man blir kär i - känslan är enorm. Har ni inte detta, köp det! Det är ju dessutom billigt som fanken. Har ni inte Gamecube, köp Revolution (förlåt, Wii) och en Gamecube-dosa och spela det där ;) Dessutom finns ju Resident Evil 4 och en två till detta spelet också... Nintendo äger!
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
VISST! Bandesignen är fantastisk. (Man rör sig genom en enorm bana, uppdelad i fem geologiska teman)
VISST! Upplägget är utmärkt. (Man samlar dräktuppdateringar, som ständigt öppnar nya vägar)
VISST! Grafiken, ljudet och miljön är klockrena i sammanhanget. (Stämningfullt utan motstycke)
MEN!!! Kontrollen suger, milt sagt. Inte ens i spelets slutskede är man bekväm med den. Den moderna konsollstyrningen har övergivits till förmån för en tillbakagång till "doom 1"-nivå. Man styr alltså med styrspaken på samma sätt som piltangenterna i nämnda spel, och tvingas hålla inne en knapp om man skall streifa. Där upphör emellertid analogin.
I Metroid kan man låsa siktet på fiender och hålla inne en särskild knapp för att kolla fritt. Dock låses siktet inte alltid där man vill och det går heller ej att byta låsning. Och vid fri koll kan man inte röra sig, och det blir således anmärkningsvärt osmidigt när man fienderna beskjuter en uppifrån t.ex., eftersom man måste stanna (och bli beskjuten) om man vill kunna sikta på dem. Och det vill man ju.
Dessutom är standardvinkeln precis tillräckligt högt upp, för att man ska uppnå vansinne vid det frekventa plattforms hoppandet. D.v.s., man ser inte plattformarnas kanter om man inte kollar fritt, som man i sin tur leder till att man inte kan röra sig.
Jag kan fortsätta älta antisuperlativ, men tror poängen är framlagd. Köp bara om du står ut med en kontroll som knappt hade platsat í början av 90-talet.
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Grafiken är riktigt bra och detaljerad, går man ned i vattnet då blir visiret fuktigt osv. Fienerna både ser bra ut och kan sina saker.
Musiken och ljudet är grymt bra och det skapar en inlevelse och känsla när man spelar, man tror nästan att man är där själv.
Handlingen är också bra, man landar på en nästintill öde planet och börjar utforska den och vad jag framförallt gillar med det här spelet är att man kan hitta så kallade Lore, de innehåller historia så man vet vad som hände på planeten och självklart så finns ju de speciella fienderna med också, rymdpiraterna.
De kan fixa fram några riktigt hyfsade strider och det kan ta ett tag innan man kommer till rätta med dem.
Det här spelet ska inte missas av någon, det är ett spel som i stort sett alla kan tycka om, det har både action och äventyr men även gåtor och mysterier att lösa. Helt fantastiskt!
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Aldrig hade jag trott att det var så j*vla bra som det var. När jag startar upp spelkuben möts jag av en låt som direkt fastnar i skallen, och jag minns fortfarande exakt hur den går. Sedan sätter jag igång och börjar spela.
Det första jag ser är ett rymdskepp som jag direkt identifierar som Samus Arans. Ett par sekunder senare kliver hon ur och voltar sig fram till vad som liknar en rymdbas. Jag får kontroll och sätter igång. Längre och längre in i rymdbasen bär det. Och underligare och underligare saker händer. Jag rullar runt i morphball-läget och scannar allt jag kan komma åt. Plötsligt hör jag laserskott som träffar rustningen och handkontrollen skakar till. Jag vänder mig om och där har vi spelets första men knappast sista rymdpirat. Han verkar dock ha svårt att röra sig. Jag scannar honom och upptäcker att hans ben är brutna. Men brutna ben eller inte så är han en fiende och måste massakreras. Tjugo minuter och en bossfight senare är jag nere på Tallon IV och nu börjar spelet på riktigt. Om jag får säga det så är det här det överlägset snyggaste spelet till Gamecube om man inte räknar Resident Evil 4. Överallt och var man än tittar så är det alltid något som rör sig. Från buskar och insekter till damm från ruinväggar. Kort sagt är allt snyggt som f*n. Och vart man än rör hjälmen följer kameran med på ett mycket bra sätt. Vapnen man har i början försvinner på basen på grund av att Samus får något elektriskt över sig. Man börjar alltså bara med den vanliga power beam. Till och med morphball är borta. Men allt eftersom får man tillbaka sina vapen och mycket mer därtill. Räkna med att du lämnar Tallon IV mer beväpnad än när du anlände. Gör du inte det bör du enligt mig spela om. Alla vapen utom just tre stycken är nödvändiga för att klara spelet, och de är missiluppgraderingar. Och de är inte direkt lätta att hitta.
Sen finns det naturligtvis missiluppgraderingar och lifetanks lite varstans på planeten. Ljudet, musiken och ljudeffekterna är också av abzolut toppbetyg då samtliga är helt otroliga. Samus pratar aldrig och ingen berättarröst säger något under hela spelet, så någon dialog ska vi inte prata om. Endast en kvinnoröst häver i en snabb och otydlig mening ur sig att något nytt har blivit nedladdat i loggboken om man scannar något nytt. Däremot kan man om man är flitig och scannar så att man nästan svimmar få reda på det mesta som rymdpiraterna fufflar med.
Och det finns även en hel del fakta om chozo-folket som en gång levde på Tallon IV, och tar man sig bara tid och läser den så kommer man att finna att den inte är nerkrafsad på en kvart, utan är väldigt välskriven och fängslande. Kontrollen man har över Samus är också av högsta kvalité. Allt man behöver befinner sig aldrig mer än ett knapptryck bort, vilket innebär en enorm flexibilitet i striderna. Och att man sedan kan låsa siktet på fienderna gör att man inte behöver hålla in R och sikta, eftersom detta innebär att man inte kan röra sig. Metroid Prime rekommenderar jag till vem som helst som gillar äventyrsspel och actionspel.
Grafik: 10/10 Slås endast av det två år nyare Resident Evil 4
Ljud/musik: 10/10 Så närvarande och så stämningsfullt
Kontroll: 10/10 Man behöver inte ens tänka på att man trycker på knapparna
Livslängd: 10/10 Hitta alla lifetanks, missil och K-bombsuppgraderingar så är du otrolig
Spelbarhet: 10/10 I princip hur kul som helst
Totalt: 10/10 Metroid forever!!!
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Sjuk grafik, överlägset ljud och hållbarheten för livet. DET är Metroid Prime.
Spelet börjar på en rymdbas, ovanför planeten Tallon IV. En rymdfarkost kommer fram och ur den stiger Samus Aran. När hon tagit sig förbi säkerhets låsen, kommer hon till sist in i själva basen. Ju längre in hon går desto fler misslyckade experiment ser hon. Och överallt finns det små parasiter, och lik från Space Pirates. Till sist möter Samus en muterad Parasit. Hon scannar den med sitt Scaner-visor, och uptäcker en svaghet i munnen.Hon skjuter mot den smatigt som hon aktar sig för Parasitens laser strålar. Till sist dör parasiten men förstör dock skeppets sköld generator. Nu måste Samus fly från den exploderande rymdstationen. Efter att ha sprungit en lång stund, möts hon av Grapple Hooks. Precis när hon ska kasta sig ut från plattformen, hör hon nånting ovanför henne. Hon ser upp och ser nånting som liknar Ridley. Nu har han fått pansar skydd och flyr genom taket. Samus skyndar sig med att komma över till nästa plattform med hjälp av Grapple Beam. När hon kommer till en hiss möts Samus av en åskvigg som förstör all utrustning. När hon äntligen kommer ut ur stationen, ser hon Ridley igen. Ridley flyger bort från Stationen. Samus skyndar sig till sin rymdfarkost för att följa efter Ridley.
Efter att Samus har tappat bort målet, tvingas hon nödlanda på planeten Tallon IV, fylld med ruiner, vulkaner och gruvschakt.
Detta är inledningen till Metroid Prime, världens bästa spel, enligt min mening.
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Grafiken i det här spelet är bara så underbart vacker. Alla detaljer är perfekt gjorda och miljöerna är otroliga! När du väl köpt det här spelet så lovar jag dig att du kommer att tycka precis samma sak. 5/5
Spelkänslan då, finns den kvar ifrån de gamla spelen tros, jo visst gör den det och den är hetare än någonsin. När man satt sig så kommer man inte väck ifrån teven utan hjälp av någon som drar dig därifrån, det är sant....nästan iallafall, men spelkänslan är verkligen underbar! 5/5
Ljudet är min absoluta favoritdel i det här spelet, det är det som förgyller det hela och musiken är perfekt skriven för att passa in i detta otroliga spel. Nu vet jag inte riktigt vem som har skrivit musiken till det här spelet men en sak vill jag iallafall säga till den personen, och det är att: Du kan inte göra bättre musik än det här för det är omöjligt! 5/5
Hur är längden på det här spelet då, jo det är lagom långt för det tar en himla tid att samla på sig allt som finns gömt i de fem världarna! Spelet kan ibland betraktas som mycket enkelt och ibland som mycket svårt och det är det som gör att spelet blir så himla bra, det är inte för lätt och det är inte för svårt heller, alltså helt perfekt även här! 5/5
Jaha, vad har jag glömt nu då?? Jo, jag ska ju dela ut poängen och om ni tittar så förstår ni nog att det är ett toppenspel, iallafall för er som gillar äventyr och action med Samus!
Grafik: 5/5
Ljud: 5/5
Spelkänsla: 5/5
Slutresultat: Som ni kan se så får det full pott, oväntat va! Köp det nu!!! 5/5
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Du är Samus Aran, den ettriga kvinnan i futuristisk robotdräkt.
Du är total kontrollen över henne med Gamecube-kontrollen och under tiden jag har spelet har jag tänkt: "Måtte det inte taga slut"
Det tog slut. Efter ungefär ett halvår av inte så intensivt, men mycket roande, spelande var den magiska färden genom spelets alla delar över.
Först blev jag ledsen, men nu skall en uppföljare vara här om inte så lång tid. Grafiken är bländande vacker och ljudet är på topp. Inget annat spel har fått mig att höja volymen så pass som detta. (Undantag: Halo)
Kotrollen var knepigt först men den är egentligen inte alls komplicerad.
Det är en upplevelse även att läsa informationen som finns
bla: Pirate Data och Chozo Lore.
Här återfinns fakta om piraternas optiska kamoflage med mera med mera.
Detta är ett toppen spel, men jag ger det en fyra (4) istället för en femma (5) därför att det tog för lång tid för mig att klara hela spelet.
Du får själv avgöra om det ovan nämnda argumentet för en sänkning av betyget är korrekt eller inte.
Hur som helst så är Metroid Prime ett underbart bra spel!
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Metroid Prime kan bara beskrivas med hjälp av superlativ. Det är få spel som kan få en att bli helt distanserad från omvärlden, som kan få en att känna både glädje, spänning, sorg, häpnad, och rädsla, och som kan få en att uppleva att man har mer kontakt med spelet än bara ögonkontakt.
Men Metroid Prime lyckas.
Samus historia har varit både lång och farofylld och har kunnat upplevas i flera olika spel till olika konsoler. Men aldrig på det här sättet. För första gången är Metroid i förstapersonsperspektiv och man vandrar omkring i både vackra och mörkare miljöer. Grafiken är bland det bästa som skådats och musik och kontroll kan helt enkelt inte vara bättre. Spelet är utmanande rakt igenom och jag kan verkligen inte önska mig mer av ett spel.
Ett äkta mästerverk.
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Efter framgångarna på NES, SNES och Game Boy gör nu Samus Aran entré på Nintendo GameCube. Är det något spel som är värt väntan så är det Metroid Prime
För att förstå storyn bör man känna till intrigen i de tre första spelen. I en okänd tid och galax plågar rymdpirater universum med stölder och kapningar av fraktskepp. Historien börjar när ett gäng pirater snubblar på en livsform från en planet som heter SR-388. Livsformen stals efter att piraterna legat i bakhåll för ett ett forskningsskepp gömt någonstans i galaxen. Vad piraterna inte visste var att livsformen, som forskarna kallade Metroid var ansvarigt för förstörelsen av planeten SR-388!
Efter en del efterforskning upptäckte piraterna vilken kraft som kunde frigöras i Metroid. De gjorde omgående upp planer på hur denna kraft kunde användas som ett biologiskt vapen och göra dem rika. Den galaktiska Federationen stred tappert mot piraterna på deras planet Zebes. Efter att nästan blivit helt besegrade kallade de på hjälp från en mystisk prisjägare kallad Samus Aran. Samus besegrade piraternas ledare, Moderhjärnan och tillintetgjorde hennes hjälpredor Kraid och Ridley på vägen.
Samus jobb var långt ifrån klart. Den Galaktiska Federationen skickar ett forskningsskepp till SR-388, som verkara vara Metroidernas hemmaplanet. Med tanke på hur farliga dessa individer var måste de se till att inga fanns kvar. Forskningsbasen skickar ett nödanrop till skeppet, som man förlorat kontakten med. Ett räddningsskepp skickas iväg men kontakten förloras efter det har landat. Stridsstyrkan som skickas till SR-388 förloras också. Det sista hoppet står nu till Samus Aran som får i uppdrag att likvidera alla Metroider hon träffar på planeten. Hon upptäcker att Metroid fanns i flera former och att Alpha Metroid var namnet på den Metroid piraterna tagit med sig. Återigen lyckas Samus med sitt uppdrag, inklusive den avgörande striden mot Queen Metroid, som avlat alla andra. Tyvärr blev ett ägg kvar efter att Queen Metroid förintats. Samus närmar sig redet där ägget plötsligt kläcktes och varelsen klamrade sig fast i Samus trygga famn. Den var inte alls aggressiv och Samus tog Metroid tillbaka till sin planet Ceres och lämnar den till forskare som skall utröna om den kan användas till något gott.
Vetenskapsmännen gjorde grundliga undersökningar av Metroid-babyn och upptäckte att varelsens förmåga att absorbera, lagra och släppa ifrån sig energi kunde vara till hjälp för mänskligheten. Kort efter att Samus lämnat Ceres för att rapportera till den Galaktiska federationen kom en alarmsignal från vetenskapsmännen. Samus återvände för att upptäcka att vetenskapsmännen var livlösa och efter en kort strid stjäl Ridley Metroid och för den tillbaka till gömstället på Zebes. När Samus kommer dit upptäcker hon att planetens inre är helt ombyggt. Mother Brain var säkert den som låg bakom detta inklusive återuppväckandet av Kraid och Ridley från de döda. Återigen lyckades Samus erövra det inre av Zebes och när Mother Brain nästan sugit musten ur Samus upptäcker den nu fullvuxna Metroden som Samus plockat upp att Samus är dennes "mamma". Metroiden attackerar Mother Brain och suger energi ur henne. Mother Brain slocknar men vaknar plötsligt upp och dödar Metroiden innan Samus, styrkt av Mother Brains krafter lyckas besegra den. Den outtröttlige prisjägaren flydde sedan från planeten som är på väg att explodera. Så vitt Samus och alla andra förstod var nu Kraid, Ridley och Mother Brain förstörda en gång för alltid.
Vad händer då i Metroid Prime? Enligt Nintendo så är det inte säkert att alla Metroider verkligen förintades. Metroid Prime fortsätter där Metroid slutade och det visar sig att i ett fragment från den enorma explosionen av Zebes fanns en enda överlevande Metroid. Den snurrar genom galaxen tills den landar i en värld vid namn Tallon IV - och där bryter helvetet löst...
Metroid Prime är ett äventyr i förstapersons-perspektiv. Större delen av äventyret utspelas i detta perspektiv . Dock sker inte allt i förstapersons-perspektiv utan i en mängd situationer äger händelserna rum i tredjepersonsperspektiv med möjlighet att styra kameran, t.ex. när Samus rullar ihop sig till en boll. En intressant nyhet är möjligheten att se skeendet genom Samus visir. Denna möjlighet underlättar att lösa pussel, låsa upp hemliga rum och avslöja vad fiender består av och om de har några svaga punkter. Samus börjar med ett skanningvisir, men kan senare i spelet uppgradera med värmevisir och röntgenvisir.
Spelet rullar mjukt fram med en framerate på 60 bilder per sekund i en otalig mängd 3D-miljöer som är underbart skulpterade av Retro Studios.
Metroid Prime startar klockrent. Under en inledningssekvens ses Samus flyga genom rymden och landa på planeten Tallon IV. Grafiken här är HELT OTROLIG, Retro Studios har t.o.m. slagit Nintendo i kategorin bäst grafik till Nintendo GameCube. Överallt bränner laserstrålar förbi och miljöerna är så Metroid-lika att det här känns som en 3D-version av Super Metroid.
Perspektivet har det pratats en hel del om. Det vi såg var mest i förstaperson, tredjepersonsperspektivet användes när Samus rullade ihop sig till sin Morph Ball-skepnad. I och med att du ser allting ur Samus ögon kan du också göra mycket mer. Samus styr du med den ordinarie styrspaken, medan du kan ändra hennes typ av visir med det digitala styrkorset (bl.a. kan du skanna av och lagra data från föremål och fiender ). Du kan välja vilken typ av armkanon Samus använder med C-spaken, skjuter gör du med A och hoppar med B. Om du låser siktet på fiender eller föremål med L-knappen kan du förflytta dig lättare i sidled samtidigt som du skjuter eller undviker skott. Genom att använda R-knappen kan du titta runt i den obeskrivligt stämningsfulla världen. Spelkontrollen fungerar med andra ord klockrent.
Den första banan gick ut på att Samus skulle ta sig igenom en rymdbas och leta sig fram till den första bossen ett gigantiskt monster som härjade inuti en lika gigantisk behållare. När striden var över startade en nedräkning och Samus var tvungen att ta sig ut innan alltihop sprängdes i bitar.
Metroid Prime känns som Metroid ska göra och spelar som Metroid kan spela, men gör det i en fascinerande 3D-värld och med ett ännu mer varierande upplägg. Om du fortfarande tror att Metroid Prime inte kommer ha samma känsla som originalspelen kan vi bara säga en sak sluta titta på bilder från spelet och vänta tills den 21 mars, då det släpps i Sverige.
Fakta om Samus värld
Radar
Radarn gör det lättare att upptäcka fiender som är bakom Samus. Om du ser några punkter röra sig mot mitten av radarn är det dags att vända Samus om
Varningsmätare
Ett mycket välkommet tillägg i Samus dräkt är dess förmåga att varna för faror i omgivningen. Den här mätaren visar hur långt ifrån Samus är faror, som till exempel stup eller syra- och lavasjöar.
Visir
Här ser du vilka visir Samus har, och vilket hon använder för tillfället. Byt visir genom att trycka på styrknappen.
Energiförråd
Samus kvarvarande energi visas både i siffror och som en mätare. Prickarna representerar energitankar, av vilka Samus kan hitta fler.
Karta
Kartan hjälper till ordentligt, inte bara genom att visa exakt var i rummet Samus är, utan även genom att berätta vilka typer av dörrar som finns i området, vilket gör att Samus slipper springa fram och tillbaka mellan olika platser onödigt många gånger.
Missilförråd
Kraftfullare missiler fyras av med Y-knappen. Den här indikatorn visar hur många missiler som återstår. Samus kan bära fler missiler ju längre in spelet hon kommer.
Armkanon
Visar vilka olika typer av skott som Samus kan skjuta genom sin armkanon, samt vilken typ hon använder för tillfället. Samus armkanon inkluderar Power Beam, Charge Beam, Wave Beam, Ice Beam och Plasma Beam.
Samus mäktiga dräkt
Arm Cannon
Genom sin armkanon kan Samus avfyra många olika typer av skott. Med Charge Beam kan hon dessutom ladda upp skotten för en kraftfullare stöt.
Power Beam
De flesta fiender kollapsar efter en stadig salva från Power Beam.
Wave Beam
Skotten från Wave Beam rör sig i vågor och träffar på så vis rörliga måltavlor oftare.
Ice Beam
Små fiender som träffas av Ice Beam fryses fast i en klump av is och blir orörliga.
Plasma Beam
Den starkaste uppgraderingen i Samus armkanon är Plasma Beam.
Missile Launcher
Nytt i Metroid Prime är att Samus kan kombinera missilerna med den vanliga armkanonen och verkligen skaka om fienderna.
Powered Suit (Varia)
Förutom Varia Suit (som Samus använder på bilden) finns det ytterligare tre dräkter att hitta: Power Suit, Gravity Suit och (endast för Metroid Fusion-ägare) Fusion Suit.
Visor System
Samus ser sin omgivning genom fyra olika typer av visir. Var och ett av visiren har sina specifika för- och nackdelar, beroende på omgivningen och situationen.
Combat Visor
Det här är Samus standardvisir. Med Combat Visor ser hon omvärlden på ett normalt sätt och får samtidigt ett bra skydd mot attackerande fiender.
Scan Visor
Även Scan Visor har Samus med sig från början. Genom att aktivera det zoomar hon in en rektangulär del av synfältet (häftig effekt!), vilket tillåter hennes dräkt att skanna vissa terminaler och fiender. När hon skannar terminaler (som syns i orange färg genom Scan Visor) händer det ofta någonting dörrar öppnas, hissar aktiveras, eller så kanske faror som till exempel kanontorn stängs av. Genom att skanna fiender samlar Samus information om dem i en loggbok, och får information om deras ras och eventuella svagheter.
Thermal Visor
Med det här visiret framför ögonen ser Samus allting i en färgskala, som mäter hur varm omgivningen är; ju rödare desto varmare. Thermal Visor är utmärkt att använda i mörka, nästan kolsvarta, områden och genom att titta på fiender genom det är det lättare att upptäcka deras svaga punkter (om de har några). Dessutom kan det här visiret avslöja hemliga föremål som inte kan ses med blotta ögat.
X-Ray Visor
Med hjälp av det här visiret får Samus en mäktig fördel, eftersom hon då kan se genom väggar, golv och tak. Hon kan därmed lokalisera hemliga områden och till och med osynliga föremål mycket lättare.
Morph Ball
Samus kan i alla lägen rulla ihop sig till sin Morph Ball-skepnad. Att rulla runt som Morph Ball är en alldeles speciell känsla, eftersom bollens fysik känns mycket realistisk. Samus kan dessutom använda både klassiska och nya förmågor i sin Morph Ball-skepnad, med hjälp av Bomb, Boost Ball, Power Bomb och Spider Ball.
Grafik: 5/5 Mästerligt gjort av Retro studios
Ljud: 4/5 Passande ljud till milöerna
Kontrol: 5/5 Väldigt lätt att lära sig
Hållbarhet: 3/5 Tyvärr är detta spel ca fyra timmar långt
Totalt: 5/5 Världens bästa spel!
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Metroid Prime är alltså den senaste delen i sagan om Samus Aran och hennes kamp mot de onda rymdpiraterna. Här tar hon steget in i den tredje dimensionen och diskussionerna har varit många huruvida första- eller tredjepersonsperspektiv är det som lämpar sej bäst för Metroid i 3D.
Efter att ha spelat Metroid Prime har de flesta kommit överens om förstapersonsperspektivet var rätt väg att gå. Jag håller själv med. Jag har svårt att föreställa mej något naturligare sätt att genomföra övergången till 3D på. Däremot kan jag säga att övergången till 3D inte gått helt smärtfritt. Kontrollen i spelet känns bitvis ofokuserad och inte riktigt så precis som man vill ha den i alla lägen. Men visst, det fungerar bra.
Och kontrollen är egentligen det enda som går att anmärka på i spelet. Grafiken är suverän och underbar såväl estetiskt som tekniskt. Ljudet är väldigt stämningsbildande och det är gott riv i vapnen.
Vissa har vänt sej mot att det inte finns något flerspelarläge och drömmer sej bort till Metroid Prime 2, i vilket ett fyraspelarläge tydligen ska finnas. Själv tycker jag dock inte att spelet har något att vinna på flerspelarläge. Detta är ett äventyrsspel för den ensamme spelaren, ingen vanlig PC-förstapersonsskjutare.
Sammanfattningsvis är jag ganska nöjd med spelet. Kontrollen är dess svagaste kort. Även om upplägget på den är ganska bra så är det alldeles för oprecist och bökigt. Men utforskarglädjen är total och man ger sej inte förrän man hittat allt.
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Detta är upptrappningen till en legend utöver det vanliga. Allt i Metroid Prime är ett under att skåda - grafiken, fightsystemet, fienderna, miljöer, å miljöerna, hur kan något bli så atmosfäriskt vackert och fulländat!?
Det enda jag möjligtvis kan motsätta mig med Metroid Prime, vilket är den enda anledningen till att spelet "endast" får en fyra är faktumet att det finns en viss, som jag brukar kalla det "laggfaktor" ibland då man t.ex. öppnar dörrar, dödar vissa monster eller utför vissa saker. Detta är synd för känslan i spelet men så länge det inte hänger sig har detta s.k. "lagg" smärre betydelse för spelets fortgång.
Allt annat är rent ut sagt fulländat! Det finns inga grafiska missar, inga klagomål alls kan göras på 2002s bästa och mest eftertraktade uppföljare till ett av världens mest välgjorda spelserie någonsin - nämligen fenomenet Metroid.
Ett magiskt äventyr med intrigfyllda komplotter och tung action bäddar för en odödlig klassiker och ett spel som för alltid kommer att ligga i tiden, oavsett om man befinner sig i början eller i slutet av 2000-talet. Metroid Prime är ett givet komplement till vem som helst som äger ett GameCube. Köp det, njut av det och spela om det, för detta spelet är ämnat för odödlighet!
GaMeRmAn no.1
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Titel Metroid Prime
Speltyp Action
Utvecklare Retro Studios & Nintendo
Utgivare Nintendo
Antal spelare 1
Tillbehör Memory Card
Antal minnesblock 2
Releasedatum 2003-03-21
Efter framgångarna på NES, SNES och Game Boy gör nu Samus Aran entré på Nintendo GameCube. Är det något spel som är värt väntan så är det Metroid Prime
För att förstå storyn bör man känna till intrigen i de tre första spelen. I en okänd tid och galax plågar rymdpirater universum med stölder och kapningar av fraktskepp. Historien börjar när ett gäng pirater snubblar på en livsform från en planet som heter SR-388. Livsformen stals efter att piraterna legat i bakhåll för ett ett forskningsskepp gömt någonstans i galaxen. Vad piraterna inte visste var att livsformen, som forskarna kallade Metroid var ansvarigt för förstörelsen av planeten SR-388!
Efter en del efterforskning upptäckte piraterna vilken kraft som kunde frigöras i Metroid. De gjorde omgående upp planer på hur denna kraft kunde användas som ett biologiskt vapen och göra dem rika. Den galaktiska Federationen stred tappert mot piraterna på deras planet Zebes. Efter att nästan blivit helt besegrade kallade de på hjälp från en mystisk prisjägare kallad Samus Aran. Samus besegrade piraternas ledare, Moderhjärnan och tillintetgjorde hennes hjälpredor Kraid och Ridley på vägen.
Samus jobb var långt ifrån klart. Den Galaktiska Federationen skickar ett forskningsskepp till SR-388, som verkara vara Metroidernas hemmaplanet. Med tanke på hur farliga dessa individer var måste de se till att inga fanns kvar. Forskningsbasen skickar ett nödanrop till skeppet, som man förlorat kontakten med. Ett räddningsskepp skickas iväg men kontakten förloras efter det har landat. Stridsstyrkan som skickas till SR-388 förloras också. Det sista hoppet står nu till Samus Aran som får i uppdrag att likvidera alla Metroider hon träffar på planeten. Hon upptäcker att Metroid fanns i flera former och att Alpha Metroid var namnet på den Metroid piraterna tagit med sig. Återigen lyckas Samus med sitt uppdrag, inklusive den avgörande striden mot Queen Metroid, som avlat alla andra. Tyvärr blev ett ägg kvar efter att Queen Metroid förintats. Samus närmar sig redet där ägget plötsligt kläcktes och varelsen klamrade sig fast i Samus trygga famn. Den var inte alls aggressiv och Samus tog Metroid tillbaka till sin planet Ceres och lämnar den till forskare som skall utröna om den kan användas till något gott.
Vetenskapsmännen gjorde grundliga undersökningar av Matroid-babyn och upptäckte att varelsens förmåga att absorbera, lagra och släppa ifrån sig energi kunde vara till hjälp för mänskligheten. Kort efter att Samus lämnat Ceres för att rapportera till den Galaktiska federationen kom en alarmsignal från vetenskapsmännen. Samus återvände för att upptäcka att vetenskapsmännen var livlösa och efter en kort strid stjäl Ridley Metroid och för den tillbaka till gömstället på Zebes. När Samus kommer dit upptäcker hon att planetens inre är helt ombyggt. Mother Brain var säkert den som låg bakom detta inklusive återuppväckandet av Kraid och Ridley från de döda. Återigen lyckades Samus erövra det inre av Zebes och när Mother Brain nästan sugit musten ur Samus upptäcker den nu fullvuxna Metroden som Samus plockat upp att Samus är dennes "mamma". Metroiden attackerar Mother Brain och suger energi ur henne. Mother Brain slocknar men vaknar plötsligt upp och dödar Metroiden innan Samus, styrkt av Mother Brains krafter lyckas besegra den. Den outtröttlige prisjägaren flydde sedan från planeten som är på väg att explodera. Så vitt Samus och alla andra förstod var nu Kraid, Ridley och Mother Brain förstörda en gång för alltid.
Ett nytt kapitel
Vad händer då i Metroid Prime? Enligt Nintendo så är det inte säkert att alla Metroider verkligen förintades. Metroid Prime fortsätter där Metroid slutade och det visar sig att i ett fragment från den enorma explosionen av Zebes fanns en enda överlevande Metroid. Den snurrar genom galaxen tills den landar i en värld vid namn Tallon IV - och där bryter helvetet löst...
Metroid Prime är ett äventyr i förstapersons-perspektiv. Större delen av äventyret utspelas i detta perspektiv (som i Goldeneye och Perfect Dark). Dock sker inte allt i förstapersons-perspektiv utan i en mängd situationer äger händelserna rum i tredjepersonsperspektiv med möjlighet att styra kameran, t.ex. när Samus rullar ihop sig till en boll. En intressant nyhet är möjligheten att se skeendet genom Samus visir. Denna möjlighet underlättar att lösa pussel, låsa upp hemliga rum och avslöja vad fiender består av och om de har några svaga punkter. Samus börjar med ett skanningvisir, men kan senare i spelet uppgradera med värmevisir och röntgenvisir.
Spelet rullar mjukt fram med en framerate på 60 bilder per sekund i en otalig mängd 3D-miljöer som är underbart skulpterade av Retro Studios.
Metroid Prime startar klockrent. Under en inledningssekvens ses Samus flyga genom rymden och landa på planeten Tallon IV. Grafiken här är HELT OTROLIG, Retro Studios har t.o.m. slagit Nintendo i kategorin bäst grafik till Nintendo GameCube. Överallt bränner laserstrålar förbi och miljöerna är så Metroid-lika att det här känns som en 3D-version av Super Metroid.
Perspektivet har det pratats en hel del om. Det vi såg var mest i förstaperson, tredjepersonsperspektivet användes när Samus rullade ihop sig till sin Morph Ball-skepnad. I och med att du ser allting ur Samus ögon kan du också göra mycket mer. Samus styr du med den ordinarie styrspaken, medan du kan ändra hennes typ av visir med det digitala styrkorset (bl.a. kan du skanna av och lagra data från föremål och fiender ). Du kan välja vilken typ av armkanon Samus använder med C-spaken, skjuter gör du med A och hoppar med B. Om du låser siktet på fiender eller föremål med L-knappen kan du förflytta dig lättare i sidled samtidigt som du skjuter eller undviker skott. Genom att använda R-knappen kan du titta runt i den obeskrivligt stämningsfulla världen. Spelkontrollen fungerar med andra ord klockrent.
Den första banan gick ut på att Samus skulle ta sig igenom en rymdbas och leta sig fram till den första bossen ett gigantiskt monster som härjade inuti en lika gigantisk behållare. När striden var över startade en nedräkning och Samus var tvungen att ta sig ut innan alltihop sprängdes i bitar. Både vi som provspelade och alla som tittade på stod med gapande munnar under hela den här spelsekvensen.
Metroid Prime känns som Metroid ska göra och spelar som Metroid kan spela, men gör det i en fascinerande 3D-värld och med ett ännu mer varierande upplägg. Om du fortfarande tror att Metroid Prime inte kommer ha samma känsla som originalspelen kan JAG bara säga en sak "FEL".
//Robin
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Det hela börjar med en mystisk nödsignal som kommer från en rymdstation i Tallon 4 :as omloppsbana. man "landstiger" på rymdstationen och upptäcker att den tillhör de fruktade rymdpiraterna och att det har skett en olycka då deras "försöksobjekt" flytt och haft ihjäl det mesta av besättningen.
Din uppgift blir att utrota resten och samla info om rymdpiraterna. Och då, precis när du trodde du klarat dig från bossen och själförtörelsen av rymdstationen så träffas man av en kraftig EMP i samband med en explosion och alla robotrustningens funktioner upphör bortsett från de livsuppehållande och den vanliga armkanonen.
Då återstår det bara att åka ner till Tallon 4 och skaffa reservdelar och utrota så mycket rymdpirater du kan. Samtidigt som man utforskar dessa fantastiska miljöer som är allt från vackra utomhusmiljöer med vattenfall till underjordiska lavagångar och ökenruiner, eller varför inte ett underjordiskt labb eller ett vackert område med sydpolens klimat. Men det är fler faror att frukta än rymdpirater. Det visar sig senare att rymdpiraterna har "exprimenterat" lite med planetens djur och växtliv... Och senare dyker även Chozo spöken upp (de som skapat Samus robotdräkt) och de skiljer inte på vän eller fiende i ett försök att hindra att de artefakter som håller en gammal ondska inlåst i planetens inre från att sammanföras.
Grafik: Otrolig! Trots förstamansperspektivet kan man se Samus anikte speglas i visiret till rustningen i stridens hetta eller hur den immar igen när det blir för varmt och fantastiska miljöer att utforska. 5/5
Story: Inte så djup men den räcker. En rolig del är att hacka sig in i rymdpiraternas datorer och se deras kommentarer och svordomar om Samus decimering av deras trupper eller rymdpiraternas försök att utveckla morph-ball teknik (inga försöksobjekt överlevde) 4/5
Hållbarhet: Räcker länge men inte tack vare att det är långt utan att det ibland kan bli extremt svårt att lösa vissa uppgifter eller klara vissa bossar. 3/5
Strider: Snabba och är oftast över innan de hinner börja. Antingen pga att du träffar på de vanliga fienderna och du med ett par snabba skott och lite fotarbete har ihjäl dem eller att du vandrat in i ett rum med en av de senare bosserna utan att vara beredd för att ett par sekunder senare stirra sig förbannad på det blinkande meddelandet "lifesupport system: offline... 3/5
Ljud: Trevlig bakgrundmusik som förhöjer spelkänslan. 4/5
Kontroll: Det tar ett tag innan man listar ut hur alla de olika funktionerna på rustningen fungerar och var de ska användas men sedan så flyter det på utan att man ska oroa sig på att trycka på fel knapp. 4/5
Totalt: Ett trevligt äventyrs-shoot-em-up-spel som har mycket att erbjuda men det kan bli alldeles för svårt i vissa delar som när man ska slåss mot em meta-Ridley och hans enda sårbara punkt är i munnen och enda tillfället man får skottläge på den är sekunden innan du försöker hindra din rustning från att smälta ihop. 4/5
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Att ta sina första stapplande steg på Tallon IV och se hur en helt främmande utomjordisk värld målar upp sig framför ögonen på en är en sann fröjd. vart man än vänder sig upptäcker man detaljer som gör världen så levande, insekter som kryper längs grottväggar, sprudlande vatten och estetiskt mästerligt designade utomjordiska livsformer. Att spelet sen besitter ett av de bästa spelsystemen i mannaminnen gör inte saken sämre, efter en kvarts spelande känns det som att man verkligen är Samus Aran. På ljudfronten så bjuds det på mäktiga symfonier, frenetisk rock och sanslöst välgjorda ljudeffekter. Hoppas att min text har fått er som ännu inte upplevt nöjet att spela detta mästerverk.
Det här är inget spel utan en hel värld på en liten skiva.
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Detta e inte bara snyggt. Detta spel ser även levande ut. Alla fiender mycket snyggt gjorda. Specielt bossarna. Samt själva SAMUS ARAN är väldigt snyggt gjord. Även vapnet som hon går bärandes med hela tiden har också blivit riktigt snyggt. Och samt själva planeten är så underbart snygg. Är grymt realistiskt. Grafik: 10/10
(Ljud/Musik)
Musiken är häftiga ljud som verkar som om dom kommer från en annan planet. Så himla bra ljud. Speciellt på alla explosioner och alla vapen skott. Samt också skriken från bossar och fiender och dom små flugorna. Detta är vad jag kallar ljud. Ljud/Musik: 9/10
(Kontroll)
En bra kontroll som en riktigt härlig. Men här finns lite problem. Men problemen lär man sig leva med, och när man väl kan dom då är det rakt fram att spela. Kräver alltså övning, Kontroll: 8/10
(Hållbarhet)
Planeten man är på är enorm. Ska man klara det så får man lägga ner extremt mycket tid på spelandet. Om man ska klara alla 100% så får man kämpa riktigt mycket. Sen när man klarat spelet så får man våga sig på de högre nivåerna. Hållbarhet: 10/10
(Totalt)
Detta är Retro Studios bästa spel. Har man en Gamcube så e detta bara ett måste att äga. Mästerverk utan tvekan. Totalt: 10/10
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Om du äger en gamecube så måste du ha detta spel, om inte skaffa en för detta spel är värt det.
Det är väldigt svårt men man har roligt från början till slutet.
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
För att förstå storyn bör man känna till intrigen i de tre första spelen. I en okänd tid och galax plågar rymdpirater universum med stölder och kapningar av fraktskepp. Historien börjar när ett gäng pirater snubblar på en livsform från en planet som heter SR-388. Livsformen stals efter att piraterna legat i bakhåll för ett ett forskningsskepp gömt någonstans i galaxen. Vad piraterna inte visste var att livsformen, som forskarna kallade Metroid var ansvarigt för förstörelsen av planeten SR-388!
Efter en del efterforskning upptäckte piraterna vilken kraft som kunde frigöras i Metroid. De gjorde omgående upp planer på hur denna kraft kunde användas som ett biologiskt vapen och göra dem rika. Den galaktiska Federationen stred tappert mot piraterna på deras planet Zebes. Efter att nästan blivit helt besegrade kallade de på hjälp från en mystisk prisjägare kallad Samus Aran. Samus besegrade piraternas ledare, Moderhjärnan och tillintetgjorde hennes hjälpredor Kraid och Ridley på vägen.
Samus jobb var långt ifrån klart. Den Galaktiska Federationen skickar ett forskningsskepp till SR-388, som verkara vara Metroidernas hemmaplanet. Med tanke på hur farliga dessa individer var måste de se till att inga fanns kvar. Forskningsbasen skickar ett nödanrop till skeppet, som man förlorat kontakten med. Ett räddningsskepp skickas iväg men kontakten förloras efter det har landat. Stridsstyrkan som skickas till SR-388 förloras också. Det sista hoppet står nu till Samus Aran som får i uppdrag att likvidera alla Metroider hon träffar på planeten. Hon upptäcker att Metroid fanns i flera former och att Alpha Metroid var namnet på den Metroid piraterna tagit med sig. Återigen lyckas Samus med sitt uppdrag, inklusive den avgörande striden mot Queen Metroid, som avlat alla andra. Tyvärr blev ett ägg kvar efter att Queen Metroid förintats. Samus närmar sig redet där ägget plötsligt kläcktes och varelsen klamrade sig fast i Samus trygga famn. Den var inte alls aggressiv och Samus tog Metroid tillbaka till sin planet Ceres och lämnar den till forskare som skall utröna om den kan användas till något gott.
Vetenskapsmännen gjorde grundliga undersökningar av Matroid-babyn och upptäckte att varelsens förmåga att absorbera, lagra och släppa ifrån sig energi kunde vara till hjälp för mänskligheten. Kort efter att Samus lämnat Ceres för att rapportera till den Galaktiska federationen kom en alarmsignal från vetenskapsmännen. Samus återvände för att upptäcka att vetenskapsmännen var livlösa och efter en kort strid stjäl Ridley Metroid och för den tillbaka till gömstället på Zebes. När Samus kommer dit upptäcker hon att planetens inre är helt ombyggt. Mother Brain var säkert den som låg bakom detta inklusive återuppväckandet av Kraid och Ridley från de döda. Återigen lyckades Samus erövra det inre av Zebes och när Mother Brain nästan sugit musten ur Samus upptäcker den nu fullvuxna Metroden som Samus plockat upp att Samus är dennes "mamma". Metroiden attackerar Mother Brain och suger energi ur henne. Mother Brain slocknar men vaknar plötsligt upp och dödar Metroiden innan Samus, styrkt av Mother Brains krafter lyckas besegra den. Den outtröttlige prisjägaren flydde sedan från planeten som är på väg att explodera. Så vitt Samus och alla andra förstod var nu Kraid, Ridley och Mother Brain förstörda en gång för alltid.
Grafik: 4/5 Tillräckligt bra
Hållbarhet: 4.5/5 Du blir aldrig trött på spelet!
Kontroll: 3.5/5 Lite svår att lära sig
Ljud: 3.5/5 Spelets svaga sida
Totalt: 4/5 Valde mellan 4 och 5
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Grafik: 5++ av 5!
Ljud/Musik: 5 av 5.
KOntroll/spelbarhet: 5 av 5!
Utmaning/hållbarhet: 5 av 5!
TOTALT: 5+ av 5 möjliga!
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Grafik: 5/5 3D i Metroid, jo man tackar ^_^
Ljud: 5/5 Mycket bättre än dom andra
Kontroll: 4/5 Lite komplicerad
Hållbarhet: 5/5 Detta spel räckte i [2 mån]. Kanske inte spelade för mycket
Totalt: 19/20 Vilket MÄSTERVERK
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Jag hade förhandsbokat detta spel, och när det kom, satte jag på det. Startmenyn kom, och jag lade märke till musiken, som förbättrade stämningen nåt otroligt. Tog "new game" och började. Grafiken ska vi inte snacka om... säkert den bästa sen Resident Evil. Ärligt talat har jag knappt sett nåt spel med bättre grafik än Resident Evil. Och även här är ljudet väldigt bra. Jag har faktiskt musiken från huvudmenyn, och jag lyssnar på den medans jag skriver denna recension. Samus ska undersöka ett mystiskt problem på Tallon IV. Så småning om möter man första bossen. Samus klarar snabbt att oskadliggöra faran. Då hör man en röst som säger: "Evacuate immediately". Skiten ska sprängas (Vad annars?). Nåt händer med Samus så att hon får en annan dräkt UTAN de enorma axelvaddarna. De flesta funktionerna försvinner... Men Samus hinner ut, och försvinner i rymden och landar på Tallon Overworld. där börjar sökandet på hennes dräkt och funktioner. Kontrollen är skitbra.
Så kort sagt... VÄRLDENS BÄSTA FPS!
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Spelet börjar med att coola Samus ska undersöka en rymdbas. Givetvis stöter man på en lätt boss, och givetvis ska skiten sprängas i luften. Inget fel med det, men efter att ha spelat i bara en halvtimme langar jag över dosan till min brorsa, går och tjurar och äter Nutella. Jag dog på första bossen. Attans! Men sen kommmer jag äntligen vidare, och upptäcker ett underbart landskap, fyllt med vackra växter, underbar musik, häftiga fienden och allt känns näst intill perfekt.
Samus tar sig genom Tallon Overworld för att nästa sekund hamna bland Chozo Ruins, där man kommer att spendera mycket tid. Man möter skalbaggar som kryper upp ur marken och rusar mot dig. Inga problem, det tar Power Cannon hand om:) Jag rör mig vidare, in i de trånga gångarna, bort där jag inte trodde man kunde ta sig. En uppgradering. Ett föremål. Extra missiler. Gravity Suit. Överallt finns det uppgraderingar och vapen och annat gutt att samla. Jakten på dessa grejer är nästan roligast. Men även att utforka ett öde landskap, bara du och Samus, det måste upplevas. Man är verkligen Samus.
Det finns fem miljöer i spelet: Tallon Overworld, Chozo Ruins, Phendrana Drifts, Magmoor Caverns och till sist rymdpiraternas ställe Phazon Mines. Alla ser underbara ut, varenda rum är en fröjd för ögat. Och musikerna då... ibland är de tysta, men då och då kör de igång. Mycket vackra är de, och stämingsfulla. Särskilt när man stöter på Space Pirates, då blir musiken totalt underbar. TOTALT.
Varför får spelet då "bara" en fyra?, undrar ni säkert. Tja, det beror på två saker. Den första orsaken är att spelet är för svårt. En ganska lång bit in i spelet stöter du på dussintals fienden, som är svåra att besegra och gör massiv skada på din dräkt. Det tar lång tid innan man kan spara, kanske tre kvart, och då är det inte kul att få göra om allt en gång till. Den andra och sista orsaken till att spelet inte får högsta betyg är, att det är svårt att hitta det man ska. Det finns 12 symboler att finna i spelet, jag har bara 2 av dom, och är i sista området. Spelet visar hela tiden med ett "?" på kartan vart nästa uppgradering finns (ungefär), men symbolerna blir lämnade åt sidan. Detta får mig att känna som att jag missat en massa, man måste gå tillbaka och göra det och det och det.
Men hur som helst är det ett underbart spel.
GRAFIK/ 5
Jag älskar allt som har med grafik att göra här. Snyggast på kuben, efter Resident Evil.
LJUD/ 4.5
Ibland lite tyst, men spelar roll när musiken är så bra.
KONTROLL/ 3
Man får problem med kontrollen då och då, och det tar kanske fem timmar innan man lär sig den. Kunde varit bättre.
HÅLLBARHET/ 2.5
Inte så länge för mig, tyvärr. Men jag ska spela om det från början, och denna gång klara det...
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Okej, nu kör vi...
Alla vet vad Metroid är, så det är kanske lite meningslöst att berätta om ursprungsspelet på nintendo 8-bitars maskinen. Men det kunde ändå vara kul att att ha lite bakgrundfakta; 1986 släpptes Metroid på Nintendo, spelet fick ett ganska så svalt mottagande när det kom ut på marknaden. Varför vet jag inte, med tanke på hur bra det var. Senare släpptes en rad Metrod spel på Game boy, de var också väldigt bra och det var nu som folk fick upp ögonen för Metroid på allvar. Utvecklingen gick framår med en rasande takt och Super Nes äntrade scenen. Plötsligt kunde Metroids skapare Gumpei Yokoi-san mycket mer frihet, att utveckla sina spel så som han ville.
Då kom ett av världens bästa spel; Super Metroid. Med underbar musik och grafik och en spelgläde utan dess like hade Metroid blivit historiskt.
Game boy Advance har också fått sin del av Metroid sagan, med bland annat Metroid Fusion, och det som förundrar mig är hur alla Metroid spel kunnat hålla samma höga klass, från 1986 och till nu 2003, man blir liksom aldrig mätt, man vill bara ha mer. Då fick man se de första bilderna på Metrid Prime för Nintendo Gamecube, fans världen runt flämtade till...
Metroid ska ju i 2-d och ingenting annat sa de..jag höll med ett tag..
Det var nog när jag fick se den första trailern på Prime, som jag började luta åt det andra hållet. Jag väntade tålmodigt, och när jag fick läsade första resensionerna av spelet och folk erfarenheter av spelet slog jag till.. och ännu en gång blev jag förundrad.
I Metroid Prime återvänder du som Samus Aram, den kvinnlige prisjägaren från planeten Cebes. Men den här gången ser du allt som händer genom hennes visir. Resultatet ? Underbart ! Hela planeten känns levande med växter, grå himmel, bubblande sprickor i marken och regndroppar som sakta rinner ner för visiret... och som i Super Metroid finns det många "små världar" att utforska. Allt från Tallon med sin rikliga vegetation, till Magmoor Caverns med lava och hetta till Phendrana Drifts med sin iskalla temperatur och vatten som har frusit till is för länge sen.
Fienderna då ? Jo, det finns det gott om ! Allt från långsamma små "igelkottar" till blixtsnabba Space Pirates (som också är huvudanledningen till att Samus har anlännt till Talon) till överdimensionerade bossar, sok tar upp hela bildskärmen.
Och i sann metroid anda, finns det tonvis med uppgraderingar.
Vad sägs om ett värmevisir man behöver när strömmen har gått ?
Eller ice beam ? Och energi tankar som känns omöjliga att hitta
eller missilexpansioner, som ökar på missilförrådet med fem.
Att Samus kan rulla ihop sig till en boll är inget nytt, men här ser det berkligen snyggt ut. Bollen i sig (Morph Ball) kan man givetvis uppgradera.
Vad säga om t ex Spider ball ? eller Boost ball ? Hitta dessa är givetvis en annan historia. Och det här är Metroid visar sin starkaste sida; upptäckarglädje, man vill verkligen utforska varje skrymsle man hittar.
Musiken också trogen Metroid klass gör ingen besviken, det är för övrigt samma kille som skrev musiken till Super Metroid som skrev musiken till Metroid Prime, en del musikstycken känner man igen, andra är nya.
Okej då, dags för sammanfattningen; (Har man spelat detta spelet kan man fortsätta att skriva i all oöndlighet, egentligen :)
Grafik: 5
Känns levande, passar verkligen in i alla varierande omgivningar man befinner sig. Solen bländar genom visiret, vatten droppar och fukt
syns tydligt, mycket snyggt.
Ljud: 4,5
Också väldigt bra, det var ju bra (enligt mig) att det var samma kille som skrev musiken till Super Metroid, han vet vad det handlar om :)
Kenji Yamashoto-san (eller nåt liknande)
Kontroll; 4
Tar kanske lite tid att lära sig, men efter det kommer man igång.
I början av spelet får man tillfälle att lite närmare bekanta sig med diverse olika funktioner t.ex Scan. (tillåter Samus att "scanna" fiender till en speciell Log-bok, där kan man läsa lite om historia och svagheter om det ett specifikt monster, man kan scanna in historia om Space pirates, chozos (folkslaget som bodde där innan space pirates tog över. Det är också dem som gjorde Samus till den hon är idag) Man kan scanna in "Research t ex missiler, och savestations ocj lite allt möjligt
Hållbarhet: 5
Det finns mycket att hitta, fiender att besegra. Expansioner att leta upp..ja ni förstår. (ett litet tips; ju mer man scannar desto bättre slut får man)
Sammanfattning: att inte ge detta spelet toppbetyg vore ett hån ! Detta spelet har så mycket att erbjuda, så jag vet inte var jag ska börja.
Underbar musik, häftig grafik, upptäckarglädje..t ex. när man hittar ett nytt föremål ock kommer på vilka rum man nu har tillgång till och så.
Man kan även koppla ihop Metroid Prime med Metroid Fusion, fast då krävs att man klarat båda spelen samt en linkabel och eb game boy advance..
vad händer då ? jo, då kan man spela en perfekt konvertering av det första Metroid som släpptes 1986 ! häftigt ! Kort sagt,,har du en game cube måste du bara ha detta spelet i samlingen, jag bryr mig inte om ifall du tycker om Metroid eller inte, köp det ändå ! Du kommer inte bli besviken !
Tack för mig !
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Spelet då, jo det är helt fantastiskt. Personligen är jag ingen fantast av FPS (lite CounterStrike har man väl spelat) men annars är jag som sagt ingen fan. Men i detta spel passar det in perfekt. Musik, spelkontroll, ljudeffekter är på topp, men det detta spelet vinner på enligt mig är story och framförallt atmosfär. Spelkänslan är helt enorm.
Metroid Prime får av mig högsta möjliga poäng.!
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Men som sagt så är detta för amerikanskt!
Det är inte som dem andra Metroid spelen!
Detta spel skulle jag ha gett en 5:a om det inte hade varit ett Metroid spel!
Men eftersom detta är ett Metroid spel så ger jag detta spel en 2:a
Detta spel tycker jag är hur roligt som helst men när jag spelar det så tänker jag inte spelet som jag sitter och spelar just då är ett Metroid spel!
Resultaten från mej:
Grafik: 10/10 Väldigt snygg!
Ljud: 8/10 Vilken härlig känsla!
Hållbarhet: 7/10 mmm....
Kontroll: 9/10 skön, härlig och icke dålig!
Spelkänsla: 2/10 Inte som dem gamla vanliga spelen inte!
Vinkel: 8/10 När det är ett sånt här bra kontrollerande spel så tycker man att dem kunde göra vinkeln lite lite bättre!
Story: 6/10 som vanligt GÄSP!!!
Totalt: 50/70 eller 2/5
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.
Men det är väldigt frusterande att springa till alla Savepoints och man dör på vägen dit......
Grafik 5/5
Spelkänsla 5/5
Längd 5/5
Ljud 5/5
TOTALT 20/20
KÖP!!
Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.