timeless classics and rarities!

Laddar varukorg…

Total DKK

Final Fantasy XII - Platinum

Playstation 2

Bilder

Final Fantasy XII - Platinum

This is a used product.

99 DKK

Few items in stock. Delivery time 5-10 days

This product contains
  • Spel
  • Box
  • Manual
This game is compatible with
100% working

You get 1-year warranty on all products, new and used. Read more.

Platinum.

The story of FINAL FANTASY XII takes place in a world called Ivalice, in an age when magic was commonplace and airships plied the skies, crowding out the heavens. A world of many races, the humes, bangaa, viera and, of course, moogles, all call Ivalice home.

War was on the horizon. Seeking to strengthen its base of power, the great Archadian Empire had been invading and subjugating its neighboring kingdoms one by one. The small Kingdom of Dalmasca was one such kingdom.

When the occupying Archadian forces established a new consul in Dalmascas Royal City of Rabanastre, it caught the attention of Vaan, an urchin living on the streets. To Vaan, the Empire was a hated enemy who had taken the life of his brother—his last surviving family member. Vaan hatched a plan to sneak into the castle housing the new consul and unburden him of one or two of his treasures. But before he would have the chance, Vaan got far more than he bargained for; a resistance movement of former Dalmascan soldiers rising up against the Archadian Empire was launching an assault! Amid the ensuing confusion that engulfed the castle, Vaan saw something he could scarcely believe. There, among the members of the resistance, was the figure of the sole remaining heir to the Dalmascan throne, the Princess Ashe, whod been given up for missing...

Our story follows Vaan, Ashe, Vaans friend Penelo, the sky pirate Balthier, his partner Fran and many more on an adventure through Ivalice that traces the mysteries behind the Archadian Empires invasion. Since 1987, the FINAL FANTASY series has sold over 60 million units. FINAL FANTASY XII carries on the proud tradition, bringing new ideas to the series and innovation to the RPG genre.

* Every aspect of the graphics brings color to the world of Ivalice—blues and oranges reminiscent of the Mediterranean evoke a landscape alive with a mix of European and Arabian imagery.
* Airships feature prominently in FINAL FANTASY XII. They come in all shapes and sizes—the main airship in this story is a medium-sized craft that measures over 1,000 feet from bow to stern. Airships are used for everything from the trading of goods to the waging of war.
* The story isnt all thats new—experience an evolved battle system with numerous features never before seen in the FINAL FANTASY series.
* 1. ADB – Active Dimension Battle is a shift from ATB (Active Time Battle), lending more realism to the battle by allowing seamless switching between the field and the battle scene.
* 2. Load time between the field and the battle scene that is unrelated to actual gameplay has been eliminated, ensuring smoother gaming.
* 3. Besides time elements, such as the attack timing, the player can fully utilize the field geography in terms of differences in ground level, intricate terrain, places with low visibility and the like.
* 4. Enemy monsters can also take advantage of the varied tactics that ADB offers, possessing sophisticated AI to ambush parties, back up their comrades and restore HP.
* Ivalice sounds better, too, with in-game events and movie scenes presented in Dolby Pro Logic II.
I Final Fantasy XII får man spela som pojken Vaan som drömmer om att bli en luftpirat. Han kommer att ge sig ut på en fantastisk resa med sina nya vänner och försöka ställa världen till rätta. Handlingen blir allt mer invecklad ju mer man spelar och det är en handling som kan vara lite för svår att förstå om man är för ung, men för de äldre är det ett perfekt spel.
Av mig får Final Fantasy XIII 5/5. Världen är ENORM i Final Fantasy XII och det finns alltid något man kan göra. Förutom att klara av handlingen kan du ta dig an en hel del olika uppdrag som går ut på att ta ihjäl olika monster. Förutom det så kan du springa runt i den öppna världen och levla upp dina karaktärer, för tro mig; det kommer att behövas. I mitt tycke var Final Fantasy XII något av de svåraste spelen inom serien. Bossarna är mycket svårare och de vanliga fienderna som springer runt omkring på världskartan är ovanligt svåra. För att kunna njuta av spelet behöver du ha starka karaktärer och tålamod.
Spelet har dessutom väldigt vacker grafik och det är helt klart ett av de snyggaste spelen någonsin till Playstation 2.
Om du har varit intresserad utav att spela ett Final Fantasy spel så kan jag verkligen rekommendera att börja med det här. Det är snyggt, underhållande, har en bra handling och bra karaktärer.

En recension av: annenn

Under de senaste åren har folk sagt att Square Enix har tappat gnistan och att Final Fantasy serien blir allt sämre och sämre. Jag är en av dem som INTE förstår vad de menar. Jag har spelat varenda spel från det första till det allra senaste ur serien och jag kan inte säga annat än att Final Fantasy XII är ett av de bästa RPG spelen någonsin.
När man spelar Final Fantasy XII får man känslan av att man spelar MMORPG, även fast det inte är online. Världen är nämligen enorm och det finns en hel del fiender som springer runt som kan attackera dig när som helst. Du kan dessutom ta dig an uppdrag som du sedan kan utföra runtom i världen för att gå upp i rank. Final Fantasy XII är ett av de största Final Fantasy spelen hittills och det finns alltid något att göra. Det är dels därför spelet får bästa betyg av mig men även för att spelet har en helt underbar handling, många speltimmar som du kan spendera på varierande saker, väldigt vackra miljöer att utforska och för att det är extremt roliga strider. Men det finns en del saker som jag stör mig på med Final Fantasy XII, dock är det ingenting som drar ner mitt betyg. Dels är det att alla ens karaktärer inte får XP när man slåss. Så om du har tre karaktärer på ditt party och tre andra i menyn så kommer inte de att levla upp. Detta kan bli extremt frustrerande längre fram i spelet då man verkligen behöver väldigt starka karaktärer. Slutligen så är Vaan en rätt så irriterande huvudkaraktär och han känns rätt tråkig men det är ingenting som förstör spelet helt och hållet.
Jag kan rekommendera Final Fantasy XII till vem som helst. Det är ett perfekt RPG att börja med men även en bra titel att fortsätta med utifall att man uppskattat de tidigare titlarna ur serien. Det är ett spel man måste ha i sin kollektion och det är ett köp man aldrig kommer att ångra!

En recension av: Derpina

Final Fantasy XII var ett av de första Final Fantasy spelen jag någonsin spelade. Och jag fullkomligt älskade det.

Jag skulle säga att Final Fantasy XII påminner mycket om ett onlinespel, förutom att det inte är online. Världen är enorm och fiender finns överallt, vissa av dem är till och med för starka till en början - så man får se upp och vara lite försiktig. Det finns till och med vissa NPC karaktärer som hjälper till och attackerar vissa monster som står i ens väg.
Man har tre karaktärer åt gången i sitt Party och ibland kan det komma gäst medlemmar som bara är där för stunden. Det går alltså inte att ändra deras vapen eller ta bort dem från partyt.

Minus
Alla karaktärer får inte XP, utan bara de tre som är med i det spelbara partyt. Det kan komma att bli väldigt frustrerande om man t.ex kör med tre karaktärer som man gillar mest, alla dör och man måste ta in de gamla karaktärerna; och så är de 20 levlar under de andra. De dör nästan direkt då.
Gäst medlemmarna kan vara lite irriterande ibland, man får inte bestämma hur de ska göra och inte styra dem på något sätt. Så om de kör på en klantig strategi är det inte så mycket man kan göra åt det.
Huvudkaraktären Vaan är ganska irriterande. Han känns lite trist.
För mig var historien ganska svår att förstå, kan ha berott på att de pratade på ett lite annorlunda sätt om man jämför med de tidigare titlarna.

Plus
MÅNGA speltimmar framför dig som du kan spendera genom att klara ut historien, men även fara runtom i världen och ta dig an tuffare monstret som inte följer spelets gång. Du får även en hel del belöningar för det.
Även om nu Vaan är irriterande som huvudroll så är han inte en dålig karaktär, och det är inte resten av gänget heller.
Världen är ditt slagfält. Det är inte det klassiska att man springer runt på en tom karta och helt plötsligt splittras skärmen och så kommer det upp tre fiender. Utan nu springer man t.ex runt i en öken och så kan det helt plötsligt komma fram en varulv som inte vill annat än att döda en samtidigt som det kommer tre enorma fåglar samt en t-rex mot en. Det är mer intensivt och roligare än tidigare.
Spelet är otroligt roligt.
Går relativt snabbt att levla, men det är bra om man levlar mycket ibörjan. Annars kan man komma till en tidpunkt i spelet då man önskar att man gjort det och kanske måste börja om.

Det här är ett spel jag kan rekommendera till alla. För sådana som älskar JRPG/RPG, för dem som har gillat Final Fantasy titlar tidigare men även för dem som inte har någon aning om vad de spelen är för något. Det här var ju trots allt mitt första Final Fantasy och jag fann det helt underbart!

En recension av: Hanako

Det här spelet skiljer sig på många sätt från föregångaren FFX. Om man känslor för FFX var ljumma (även om jag faktiskt gillade spelet), så överraskade FFXII mig med något helt nytt.

Karaktärerna är mer mänskliga (förutom de som inte alls är mänskliga, men mer realistisk stil kan man väl säga även på andra varelser kanske...)och inte så fantasyaktiga. Grafiken är ännu bättre än i förra spelet (där grafiken ändå var riktigt bra), den är helt enkelt supersnygg. Ibland kan karaktärernas mänskliga drag bli lite underliga, tex skuggor i ansiktet som inte riktigt funkar osv, men generellt är det grymt snygg grafik!
Hela FFXII kan sägas vara lite mer realism/sci fi än fantasy, och jag gillar det.

Storyn är fantastiskt bra, och till skillnad från Sin i förra spelet så finns här ondskan i form av mänskliga krig och olika sidor och intressen. Det är alltså mer nyanserat och karaktärerna går lättare att identifiera sig med och känna för.

Själva upplägget är mer actionbetonat. Man kan i stort sett fritt springa omkring i en enorm värld och välja vad man vill göra. Man kan springa åt alla håll och ser i tredje person perspektiv men kan också välja att se tillfälligt ur första persons perpektiv.

Att världen är så stor och fri, och att det finns så många att prata med och så mycket att göra, kan precis i början göra en lite förvirrad och vilsen. Men man lär sig hitta platser och personer rätt snabbt och sedan är det bara ett stort plus.
En väldigt rolig grej är de olika uppdrag man kan välja. Det finns en lista på olika monster som folk vill ha dödade (en monster-hitlist kan man säga...)och man kan ta på sig det som uppdrag och sedan tjäna pengar (och naturligtvis levla upp) genom dessa uppdrag.

Liksom förut så sparar genom att aktivt välja spara i vissa spar-zoner. Där kan man även välja andra alternativ.
Själva level-systemet är lite småkrångligt till en början men smidigare än i förra spelet. Dock måste man ha licens för ett vapen innan man kan använda det vilket trots allt krånglar till det hela lite, men funkar rätt bra ändå.

Fighterna är fortfarande turbaserade strider, men uppblandat med en mer actionbetonad stil. Man kan se sina fiender, välja att (åtminstone försöka) springa förbi dem eller inte, man slåss i realtid och kan fortfarande röra sig vanligt. Även om det finns en meny där man kan välja antingen vanlig attack, magi eller att använda items så är den mycket smidigare och snabbare.
Det fungerar så här att när någon kan attackera dig eller du kan attackera någon annan så skapas en linje mellan er. Om du då väljer att slåss öppnas en snabb meny. Egentligen behöver man bara trycka på attack (ett tryck på x:et) så fortsätter din karaktär att slåss på egen hand. Du behöver inte välja det igen, och inget bläddrande i långa menyer. Det är fortfarande så att du får slå ett slag, därefter fienden ett osv, men det går snabbt och kan styra sig självt. När som helst som du vill ändra dig och byta attack eller target så kan du lätt göra det.
Dina lagkamrater så att säga styr sig själva och slåss helt på egen hand, även om du kan välja hur du vill ha det och styra dem med om du känner för det. Även din egen karaktär kan du sätta på auto så att han slåss automatiskt.

Spelet utvecklas hela tiden och blir större och större ju mer du spelar, och storyn är också avancerad nog att fortsätta fascinera en på riktigt.
Tycker verkligen om det här spelet och rekommenderar det starkt. Här finns det mesta: en ruskigt bra story och välgjorda karaktärer, underbar spelkänsla, äventyr, spänning, massor att göra, många speltimmar, valfrihet och en hel del mysstunder. Och givetvis en massa levlande och samlande. Enjoy!

En recension av: DarkestHour

Spelet börjar som ett i mängden, med en ung ljushårig pojke som tror han är redo för världen.

Det nya stridssystemet gillar jag. Det gör att alla fighter blir snabba och spännande. Du är tre personer åt gången och får ställa in ungefär hur du vill att de ska agera.

Det finns en anslagstavla i varje pub med extra starka fiender att besegra som ger en extra bra belöningar. Det finns också gömda espers att besegra vilket är drakliknande väsen, när man har besegrat dom kan man summona dom själv. Annars lite dåligt med mini-games.

Det går att hoppa över filmer i spelet, man tappar storyn delvis men det blir mindre väntande och mer action.

Men det jag uppskattar mest i det här spelet är att det är inte en enkel smal väg man måste följa utan det är fritt att utforska flera olika vägar och städer innan man väljer att fortsätta på storyn.

Inte det bästa final fantasy spelet jag spelat men det var ändå tillräckligt bra för att förtjäna 4 av 5 poäng.

En recension av: mackanthegreat

Final Fantasy 12.

Efter Final Fantasy 10 så var jag ganska bortskämd, med urläckra CG filmer, nytt summon system och mycket mer. Mina förhoppningar på uppföljaren var höga. När jag senare fick höra att 11 skulle vara helt online baserat så vart jag besviken, men bara ett kort tag efteråt hörde jag att 12 skulle komma och skulle släppas på PS2.

Men på grund av avhopp och förseningar, så vart väntan nästan 5år. Och nu skulle vi inte längre slåss i tur och ordning, vi skulle slåss i realtid. Strids systemet skulle likna det som vi set i Star Ocean serien. Trots många kompisars skepsis köpte jag spelet.

I början så var det lite svårt med den nya spelstilen, men efter 20min föll allt på plats. Detta är det nya sättet att spela Final Fantasy. Det går fort när det blir strid, du får inga blinkande texter med ”Bered dig för strid” liknande medelanden, du transporteras inte till en ny strids arena. Du slåss direkt på kartan. En strid som förut kunde ta 6min är nu över på 30sec. Items du fått vissas uppe i hörnet på skärmen medan du springer vidare.

Ditt party kan max innehålla 3 karaktärer, men ibland så kommer du få en fjärde, en gäst. Denna gäst kan du inte styra utan han gör lite som han/hon vill. Men för det mesta är dessa enorma tillgångar. Att styra 3 karaktärer samtidigt kan värka rörigt, och vi som spelat Star Ocean minns säkert det enorma problem AI styrda enheter kunde orsaka. Det var ofta på grund av att man bara kunde ge en karakter EN order, kasta magi, hela eller slåss med hand vapen. I FF12 har man löst detta, du kan ge 3-12 order (Gambits) till en karaktär.
Under stridens gång kan du välja att ha dessa på eller stänga av dom via snabb menyn, du kan välja att låta alla dina kämpar slåss helt av sig själva, men detta blir snabbt väldigt tråkigt och du kommer vilja styra minst en av dom.

Och så klart har FF12 en enorm story, och i underbaraste Elder Scrolls still finns även en enorm drös av side-quests, som kan vara allt från att hämta någons dagbok till att spöa en stor drake.
Avslutande som måste jag säga att detta är lätt ett av dom bästa spelen till PS2, ett givet köp för alla som gillar RPG-spel.

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Ja, Final Fantasy XII infriade fler löften än vad man hade kunnat tro. Square Enix klarar sig bra utan både Nobuo och Sakaguchi även om det är sorgligt att de lämnat helt.

Del tolv i en av världens mest underbara serier, oavsett media, kommer verkligen att få mitt pris som årets bästa spel, även om det kommer fler bra spel längre fram (God of War II och Tomb Raider Anniversary). Men inget spel kan riktigt erhålla den där känslan av mäktighet som Final Fantasy lyckas uppnå. Suikoden är förutom Final Fantasy min favoritrollspelsserie, men det kommer inte ens i närheten av Final Fantasy XII. Allting är oerhört välgjort och hela upplevelsen dryper av känsla, värme och vackra karaktärer och underbar grafik.

Hitoshi Sakimoto har gjort ett lysande jobb med soundtracket och jag har bara vissa klagomål på vissa låtar, som kunde varit lite mer varierade och nynnvänliga =) Allting är hoppackat i ett majestätiskt äventyr och helheten är fullständig.

Plus att Fran kan vara den hetaste och tveklöst vackraste karaktären i något spel någonsin, gotta love her. För övrigt är även alla karaktärer porträtterade rättvist och deras rörelsemönster och levandegjorda ansiktsuttryck är häpnadsväckande.

Aldrig igen kommer Final Fantasy bli sig likt, men ändå har inte känslan förändrats över huvud taget!

Tack Square Enix, för ett oförglömligt äventyr!

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Final Fantasy 12 är ett stort spel, och man får intrycket av att skaparna har försökt ta allt det bästa från tidigare FF-spel och göra det ultimata fantasyspelet. Dock är det i vissa avseenden lite väl likt Star Wars och Sagan om Ringen.

Grafik
Grafiken är så bra som man kan önska sig till PS2. Detaljrika miljöer och FMV:s som är väl integrerade med spelet i övrigt. Har du spelat FF 10 så vet du ungefär vad som väntar.

Story
Storyn är en ganska typisk Final Fantasy-story där du och dina vänner kämpar mot det stora Imperiet. Den känns ganska kliché, och RPG-veteranen kommer inte att hitta något revolutionerande i denna historia. Dock, den fungerar för att driva spelet framåt.

Stridssystemet
Stridssystemet skiljer sig från övriga Final Fantasy-spel genom att vara mer action-orienterat. Inga random battles som tidigare. Här söker du upp dina motståndare direkt på fältet och börjar puckla på. Integrerat i detta är Gambitsystemet, som går ut på att du innan striden börjar kan ställa in dina allierades AI. Dvs hur de ska agera i strid. Du kontrollerar din huvudkaraktär, och dina allierade agerar efter dina inställda kommandon. T ex "If HP below 60 % : cast Cure", eller "Attack nearest enemy". Stridssystemet fungerar hyggligt, nackdelen är att det tar "lång" tid från kommando-input tills personen agerar. Ibland kan dina inställda Gambits också visa sig ofördelaktiga och vara till nackdel i striden. Dock kan man alltid avbryta en persons action och manuellt ge ett nytt kommando.

Level up
Uppgradering av dina karaktärer sker på License Board. Här spenderar du dina License Points (som du erhåller efter strider) för att ge dina karaktärer nya färdigheter. Magi, vapenfärdigheter, olika boost för HP och liknande. För att kunna använda t ex magifärdigheterna måste du dock även köpa själva magin. Det räcker alltså inte med att enbart låsa upp färdigheten på License Board.

Speltid
Final Fantasy 12 är ett stort spel, där du har många möjligheter att gå ut på sidequests. En genomspelning direkt utan sidequests tar kanske 60-80 timmar. Själv spenderade jag ca 100 timmar eftersom jag ville ha mina karaktärer maximalt uppgraderade inför slutbossen.

Slutomdöme
Final Fantasy 12 är ett stort, bra och underhållande spel, men i slutändan blir det dock lite repetitivt.

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Story:

Så som i alla Final fantasy spel har denna en härlig story
med ett stänk av humor. Där man börjar spelet som en pojke
som inte har några större bekymmer i världen mer än att han,
så som många andra inte gillar den nya regeringen. Men så
som det är i en bra story så twistas han in i ett krig och
man kan känna kärleken och sorgen i händelserna.

Kontrollen:

Den är som i alla andra ff spelen förutom striderna som är
tiden och överalt.

Strids system:

Fighting systemet är helt onödigt och gör att magier och distans
vapen inte har någon nytta eller är nördvändiga alls. Stark attack
och healing är det ända man behöver för att klara sig.
Man väljer attack och kan springa runt i "real time"
men även om man står stilla eller springer runt så springer
alltid fienderna snabbare än dig och hinner i fatt dig
helt onödigt att springa = helt onödigt fightingsystem.

Level up system:

Detta är absolut ett ner köp. Man har märkt hur level systemen
i final fantasy sakta blivit sämre. Men detta är helt värdelöst.
För varje fiende man dödar får man minst 1LP och man använder sedan
LP för att köpa skills... då menar jag alla skills, vapen, armor, magier
och annat... så för att kunna använda vissa vapen måste man använda
lp för att få dem.. och alla har precis samma bricka att ta skills ifrån.
Så hittar man den kombinationen som passar bra för en karaktär
så tar man samma på alla... vilket blir att de har samma typ av rustning
och vapen och magi. Så de man behöver tänka på är vilken typ av
armor man vill bära och hitta de vapen som ger bäst skada plus att den ända magi man behöver är healing... och som att det inte är nog med
att man får slösa LP på att köpa healing-spells så får man heller
inte alla utan typ 3 spells,vapen,armor som man kan använda
och då får man sedan köpa den spell man vill ha efter att man öppnat den
med LP.

Fighterna:

är dryga och hela tiden. Monster överalt och tillslut vill man springa förbi dem bara för att märka att till skillnaden från alla andra ff spelen så MÅSTE man så kallat "grinda" ( döda fiender hela tiden och mycke) och inte bara en level utan man måste "grinda" mycke och länge
överalt för att ha en ända liten chans att klara bossarna... så man får ägna överdrivet med tid för att levla så pass att man kanske klarar nästa boss.

Mini spelen:

Inte så många mini-spel, heller inte så speciella men det gör att spelet blir lite intresantare att spela.

Totalt:

Besviken överlag på allt.
Och att man får lov att hålla sig och jaga samma typ av fiende
gör att man snabbt tröttnar på det onödiga fighting systemet.
Men så klart är storyn rätt trevlig och spelet i sig är intressant.
Och ända anledningen att jag skulle köpa detta spel är att jag själv
hitils har följt hela spel serien

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Jag har följt denna spelserie sedan FF6 och märkt att varje spel som kommit efter FF7 blir bara sämre och sämre. Nu när jag klarat av 12´an så har jag bytt ut spelet och lovat mig själv att aldrig igen köpa ett final fantasy spel.

Är du Final Fantasy veteran så låt bli detta spel och fortsätt att leva med illusionen "Final Fantasy blir bara bättre".

Story:
Jag startar spelet, Kör,kör och kör. Längtar efter något interesant i handlingen... 40 spel timmar senare och väntar fortfarande.

Grafik:
Bland de bästa på PS2. Enda alednineg att jag inte gav spelet 1 stjärna.

Strids system:
Någon på Square Enix borde sparkas!

Övrigt:
Jag har inget emot att gå ut och levla upp innan boss fighterna men fy fan va de är tråkigt att "grinda" på FF12.

Lite kort om vad jag tycker om serien:
Några av legenderna inom spelindustrin har sagt upp sig. Nu när de ursprungliga utvecklarna själva inte vill ha nådot att göra med spelserien så vill inte jag det heller.

Det är med ett tungt hjärta jag säger det men final fantasy är endast en zombie av vad den en gång var och det är rätt så säkert att det inte bättrar sig.

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Final Fantasy 12.

Efter Final Fantasy 10 så var jag ganska bortskämd, med urläckra CG filmer, nytt summon system och mycket mer. Mina förhoppningar på uppföljaren var höga. När jag senare fick höra att 11 skulle vara helt online baserat så vart jag besviken, men bara ett kort tag efteråt hörde jag att 12 skulle komma och skulle släppas på PS2.

Men på grund av avhopp och förseningar, så vart väntan nästan 5år. Och nu skulle vi inte längre slåss i tur och ordning, vi skulle slåss i realtid. Strids systemet skulle likna det som vi set i Star Ocean serien. Trots många kompisars skepsis köpte jag spelet.

I början så var det lite svårt med den nya spelstilen, men efter 20min föll allt på plats. Detta är det nya sättet att spela Final Fantasy. Det går fort när det blir strid, du får inga blinkande texter med ”Bered dig för strid” liknande medelanden, du transporteras inte till en ny strids arena. Du slåss direkt på kartan. En strid som förut kunde ta 6min är nu över på 30sec. Items du fått vissas uppe i hörnet på skärmen medan du springer vidare.

Ditt party kan max innehålla 3 karaktärer, men ibland så kommer du få en fjärde, en gäst. Denna gäst kan du inte styra utan han gör lite som han/hon vill. Men för det mesta är dessa enorma tillgångar. Att styra 3 karaktärer samtidigt kan värka rörigt, och vi som spelat Star Ocean minns säkert det enorma problem AI styrda enheter kunde orsaka. Det var ofta på grund av att man bara kunde ge en karakter EN order, kasta magi, hela eller slåss med hand vapen. I FF12 har man löst detta, du kan ge 3-12 order (Gambits) till en karaktär.
Under stridens gång kan du välja att ha dessa på eller stänga av dom via snabb menyn, du kan välja att låta alla dina kämpar slåss helt av sig själva, men detta blir snabbt väldigt tråkigt och du kommer vilja styra minst en av dom.

Och så klart har FF12 en enorm story, och i underbaraste Elder Scrolls still finns även en enorm drös av side-quests, som kan vara allt från att hämta någons dagbok till att spöa en stor drake.
Avslutande som måste jag säga att detta är lätt ett av dom bästa spelen till PS2, ett givet köp för alla som gillar RPG-spel.

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Ja, Final Fantasy XII infriade fler löften än vad man hade kunnat tro. Square Enix klarar sig bra utan både Nobuo och Sakaguchi även om det är sorgligt att de lämnat helt.

Del tolv i en av världens mest underbara serier, oavsett media, kommer verkligen att få mitt pris som årets bästa spel, även om det kommer fler bra spel längre fram (God of War II och Tomb Raider Anniversary). Men inget spel kan riktigt erhålla den där känslan av mäktighet som Final Fantasy lyckas uppnå. Suikoden är förutom Final Fantasy min favoritrollspelsserie, men det kommer inte ens i närheten av Final Fantasy XII. Allting är oerhört välgjort och hela upplevelsen dryper av känsla, värme och vackra karaktärer och underbar grafik.

Hitoshi Sakimoto har gjort ett lysande jobb med soundtracket och jag har bara vissa klagomål på vissa låtar, som kunde varit lite mer varierade och nynnvänliga =) Allting är hoppackat i ett majestätiskt äventyr och helheten är fullständig.

Plus att Fran kan vara den hetaste och tveklöst vackraste karaktären i något spel någonsin, gotta love her. För övrigt är även alla karaktärer porträtterade rättvist och deras rörelsemönster och levandegjorda ansiktsuttryck är häpnadsväckande.

Aldrig igen kommer Final Fantasy bli sig likt, men ändå har inte känslan förändrats över huvud taget!

Tack Square Enix, för ett oförglömligt äventyr!

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Final Fantasy 12 är ett stort spel, och man får intrycket av att skaparna har försökt ta allt det bästa från tidigare FF-spel och göra det ultimata fantasyspelet. Dock är det i vissa avseenden lite väl likt Star Wars och Sagan om Ringen.

Grafik
Grafiken är så bra som man kan önska sig till PS2. Detaljrika miljöer och FMV:s som är väl integrerade med spelet i övrigt. Har du spelat FF 10 så vet du ungefär vad som väntar.

Story
Storyn är en ganska typisk Final Fantasy-story där du och dina vänner kämpar mot det stora Imperiet. Den känns ganska kliché, och RPG-veteranen kommer inte att hitta något revolutionerande i denna historia. Dock, den fungerar för att driva spelet framåt.

Stridssystemet
Stridssystemet skiljer sig från övriga Final Fantasy-spel genom att vara mer action-orienterat. Inga random battles som tidigare. Här söker du upp dina motståndare direkt på fältet och börjar puckla på. Integrerat i detta är Gambitsystemet, som går ut på att du innan striden börjar kan ställa in dina allierades AI. Dvs hur de ska agera i strid. Du kontrollerar din huvudkaraktär, och dina allierade agerar efter dina inställda kommandon. T ex "If HP below 60 % : cast Cure", eller "Attack nearest enemy". Stridssystemet fungerar hyggligt, nackdelen är att det tar "lång" tid från kommando-input tills personen agerar. Ibland kan dina inställda Gambits också visa sig ofördelaktiga och vara till nackdel i striden. Dock kan man alltid avbryta en persons action och manuellt ge ett nytt kommando.

Level up
Uppgradering av dina karaktärer sker på License Board. Här spenderar du dina License Points (som du erhåller efter strider) för att ge dina karaktärer nya färdigheter. Magi, vapenfärdigheter, olika boost för HP och liknande. För att kunna använda t ex magifärdigheterna måste du dock även köpa själva magin. Det räcker alltså inte med att enbart låsa upp färdigheten på License Board.

Speltid
Final Fantasy 12 är ett stort spel, där du har många möjligheter att gå ut på sidequests. En genomspelning direkt utan sidequests tar kanske 60-80 timmar. Själv spenderade jag ca 100 timmar eftersom jag ville ha mina karaktärer maximalt uppgraderade inför slutbossen.

Slutomdöme
Final Fantasy 12 är ett stort, bra och underhållande spel, men i slutändan blir det dock lite repetitivt.

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Story:

Så som i alla Final fantasy spel har denna en härlig story
med ett stänk av humor. Där man börjar spelet som en pojke
som inte har några större bekymmer i världen mer än att han,
så som många andra inte gillar den nya regeringen. Men så
som det är i en bra story så twistas han in i ett krig och
man kan känna kärleken och sorgen i händelserna.

Kontrollen:

Den är som i alla andra ff spelen förutom striderna som är
tiden och överalt.

Strids system:

Fighting systemet är helt onödigt och gör att magier och distans
vapen inte har någon nytta eller är nördvändiga alls. Stark attack
och healing är det ända man behöver för att klara sig.
Man väljer attack och kan springa runt i "real time"
men även om man står stilla eller springer runt så springer
alltid fienderna snabbare än dig och hinner i fatt dig
helt onödigt att springa = helt onödigt fightingsystem.

Level up system:

Detta är absolut ett ner köp. Man har märkt hur level systemen
i final fantasy sakta blivit sämre. Men detta är helt värdelöst.
För varje fiende man dödar får man minst 1LP och man använder sedan
LP för att köpa skills... då menar jag alla skills, vapen, armor, magier
och annat... så för att kunna använda vissa vapen måste man använda
lp för att få dem.. och alla har precis samma bricka att ta skills ifrån.
Så hittar man den kombinationen som passar bra för en karaktär
så tar man samma på alla... vilket blir att de har samma typ av rustning
och vapen och magi. Så de man behöver tänka på är vilken typ av
armor man vill bära och hitta de vapen som ger bäst skada plus att den ända magi man behöver är healing... och som att det inte är nog med
att man får slösa LP på att köpa healing-spells så får man heller
inte alla utan typ 3 spells,vapen,armor som man kan använda
och då får man sedan köpa den spell man vill ha efter att man öppnat den
med LP.

Fighterna:

är dryga och hela tiden. Monster överalt och tillslut vill man springa förbi dem bara för att märka att till skillnaden från alla andra ff spelen så MÅSTE man så kallat "grinda" ( döda fiender hela tiden och mycke) och inte bara en level utan man måste "grinda" mycke och länge
överalt för att ha en ända liten chans att klara bossarna... så man får ägna överdrivet med tid för att levla så pass att man kanske klarar nästa boss.

Mini spelen:

Inte så många mini-spel, heller inte så speciella men det gör att spelet blir lite intresantare att spela.

Totalt:

Besviken överlag på allt.
Och att man får lov att hålla sig och jaga samma typ av fiende
gör att man snabbt tröttnar på det onödiga fighting systemet.
Men så klart är storyn rätt trevlig och spelet i sig är intressant.
Och ända anledningen att jag skulle köpa detta spel är att jag själv
hitils har följt hela spel serien

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Jag har följt denna spelserie sedan FF6 och märkt att varje spel som kommit efter FF7 blir bara sämre och sämre. Nu när jag klarat av 12´an så har jag bytt ut spelet och lovat mig själv att aldrig igen köpa ett final fantasy spel.

Är du Final Fantasy veteran så låt bli detta spel och fortsätt att leva med illusionen "Final Fantasy blir bara bättre".

Story:
Jag startar spelet, Kör,kör och kör. Längtar efter något interesant i handlingen... 40 spel timmar senare och väntar fortfarande.

Grafik:
Bland de bästa på PS2. Enda alednineg att jag inte gav spelet 1 stjärna.

Strids system:
Någon på Square Enix borde sparkas!

Övrigt:
Jag har inget emot att gå ut och levla upp innan boss fighterna men fy fan va de är tråkigt att "grinda" på FF12.

Lite kort om vad jag tycker om serien:
Några av legenderna inom spelindustrin har sagt upp sig. Nu när de ursprungliga utvecklarna själva inte vill ha nådot att göra med spelserien så vill inte jag det heller.

Det är med ett tungt hjärta jag säger det men final fantasy är endast en zombie av vad den en gång var och det är rätt så säkert att det inte bättrar sig.

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Final Fantasy 12.

Efter Final Fantasy 10 så var jag ganska bortskämd, med urläckra CG filmer, nytt summon system och mycket mer. Mina förhoppningar på uppföljaren var höga. När jag senare fick höra att 11 skulle vara helt online baserat så vart jag besviken, men bara ett kort tag efteråt hörde jag att 12 skulle komma och skulle släppas på PS2.

Men på grund av avhopp och förseningar, så vart väntan nästan 5år. Och nu skulle vi inte längre slåss i tur och ordning, vi skulle slåss i realtid. Strids systemet skulle likna det som vi set i Star Ocean serien. Trots många kompisars skepsis köpte jag spelet.

I början så var det lite svårt med den nya spelstilen, men efter 20min föll allt på plats. Detta är det nya sättet att spela Final Fantasy. Det går fort när det blir strid, du får inga blinkande texter med ”Bered dig för strid” liknande medelanden, du transporteras inte till en ny strids arena. Du slåss direkt på kartan. En strid som förut kunde ta 6min är nu över på 30sec. Items du fått vissas uppe i hörnet på skärmen medan du springer vidare.

Ditt party kan max innehålla 3 karaktärer, men ibland så kommer du få en fjärde, en gäst. Denna gäst kan du inte styra utan han gör lite som han/hon vill. Men för det mesta är dessa enorma tillgångar. Att styra 3 karaktärer samtidigt kan värka rörigt, och vi som spelat Star Ocean minns säkert det enorma problem AI styrda enheter kunde orsaka. Det var ofta på grund av att man bara kunde ge en karakter EN order, kasta magi, hela eller slåss med hand vapen. I FF12 har man löst detta, du kan ge 3-12 order (Gambits) till en karaktär.
Under stridens gång kan du välja att ha dessa på eller stänga av dom via snabb menyn, du kan välja att låta alla dina kämpar slåss helt av sig själva, men detta blir snabbt väldigt tråkigt och du kommer vilja styra minst en av dom.

Och så klart har FF12 en enorm story, och i underbaraste Elder Scrolls still finns även en enorm drös av side-quests, som kan vara allt från att hämta någons dagbok till att spöa en stor drake.
Avslutande som måste jag säga att detta är lätt ett av dom bästa spelen till PS2, ett givet köp för alla som gillar RPG-spel.

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Ja, Final Fantasy XII infriade fler löften än vad man hade kunnat tro. Square Enix klarar sig bra utan både Nobuo och Sakaguchi även om det är sorgligt att de lämnat helt.

Del tolv i en av världens mest underbara serier, oavsett media, kommer verkligen att få mitt pris som årets bästa spel, även om det kommer fler bra spel längre fram (God of War II och Tomb Raider Anniversary). Men inget spel kan riktigt erhålla den där känslan av mäktighet som Final Fantasy lyckas uppnå. Suikoden är förutom Final Fantasy min favoritrollspelsserie, men det kommer inte ens i närheten av Final Fantasy XII. Allting är oerhört välgjort och hela upplevelsen dryper av känsla, värme och vackra karaktärer och underbar grafik.

Hitoshi Sakimoto har gjort ett lysande jobb med soundtracket och jag har bara vissa klagomål på vissa låtar, som kunde varit lite mer varierade och nynnvänliga =) Allting är hoppackat i ett majestätiskt äventyr och helheten är fullständig.

Plus att Fran kan vara den hetaste och tveklöst vackraste karaktären i något spel någonsin, gotta love her. För övrigt är även alla karaktärer porträtterade rättvist och deras rörelsemönster och levandegjorda ansiktsuttryck är häpnadsväckande.

Aldrig igen kommer Final Fantasy bli sig likt, men ändå har inte känslan förändrats över huvud taget!

Tack Square Enix, för ett oförglömligt äventyr!

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Final Fantasy 12 är ett stort spel, och man får intrycket av att skaparna har försökt ta allt det bästa från tidigare FF-spel och göra det ultimata fantasyspelet. Dock är det i vissa avseenden lite väl likt Star Wars och Sagan om Ringen.

Grafik
Grafiken är så bra som man kan önska sig till PS2. Detaljrika miljöer och FMV:s som är väl integrerade med spelet i övrigt. Har du spelat FF 10 så vet du ungefär vad som väntar.

Story
Storyn är en ganska typisk Final Fantasy-story där du och dina vänner kämpar mot det stora Imperiet. Den känns ganska kliché, och RPG-veteranen kommer inte att hitta något revolutionerande i denna historia. Dock, den fungerar för att driva spelet framåt.

Stridssystemet
Stridssystemet skiljer sig från övriga Final Fantasy-spel genom att vara mer action-orienterat. Inga random battles som tidigare. Här söker du upp dina motståndare direkt på fältet och börjar puckla på. Integrerat i detta är Gambitsystemet, som går ut på att du innan striden börjar kan ställa in dina allierades AI. Dvs hur de ska agera i strid. Du kontrollerar din huvudkaraktär, och dina allierade agerar efter dina inställda kommandon. T ex "If HP below 60 % : cast Cure", eller "Attack nearest enemy". Stridssystemet fungerar hyggligt, nackdelen är att det tar "lång" tid från kommando-input tills personen agerar. Ibland kan dina inställda Gambits också visa sig ofördelaktiga och vara till nackdel i striden. Dock kan man alltid avbryta en persons action och manuellt ge ett nytt kommando.

Level up
Uppgradering av dina karaktärer sker på License Board. Här spenderar du dina License Points (som du erhåller efter strider) för att ge dina karaktärer nya färdigheter. Magi, vapenfärdigheter, olika boost för HP och liknande. För att kunna använda t ex magifärdigheterna måste du dock även köpa själva magin. Det räcker alltså inte med att enbart låsa upp färdigheten på License Board.

Speltid
Final Fantasy 12 är ett stort spel, där du har många möjligheter att gå ut på sidequests. En genomspelning direkt utan sidequests tar kanske 60-80 timmar. Själv spenderade jag ca 100 timmar eftersom jag ville ha mina karaktärer maximalt uppgraderade inför slutbossen.

Slutomdöme
Final Fantasy 12 är ett stort, bra och underhållande spel, men i slutändan blir det dock lite repetitivt.

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Story:

Så som i alla Final fantasy spel har denna en härlig story
med ett stänk av humor. Där man börjar spelet som en pojke
som inte har några större bekymmer i världen mer än att han,
så som många andra inte gillar den nya regeringen. Men så
som det är i en bra story så twistas han in i ett krig och
man kan känna kärleken och sorgen i händelserna.

Kontrollen:

Den är som i alla andra ff spelen förutom striderna som är
tiden och överalt.

Strids system:

Fighting systemet är helt onödigt och gör att magier och distans
vapen inte har någon nytta eller är nördvändiga alls. Stark attack
och healing är det ända man behöver för att klara sig.
Man väljer attack och kan springa runt i "real time"
men även om man står stilla eller springer runt så springer
alltid fienderna snabbare än dig och hinner i fatt dig
helt onödigt att springa = helt onödigt fightingsystem.

Level up system:

Detta är absolut ett ner köp. Man har märkt hur level systemen
i final fantasy sakta blivit sämre. Men detta är helt värdelöst.
För varje fiende man dödar får man minst 1LP och man använder sedan
LP för att köpa skills... då menar jag alla skills, vapen, armor, magier
och annat... så för att kunna använda vissa vapen måste man använda
lp för att få dem.. och alla har precis samma bricka att ta skills ifrån.
Så hittar man den kombinationen som passar bra för en karaktär
så tar man samma på alla... vilket blir att de har samma typ av rustning
och vapen och magi. Så de man behöver tänka på är vilken typ av
armor man vill bära och hitta de vapen som ger bäst skada plus att den ända magi man behöver är healing... och som att det inte är nog med
att man får slösa LP på att köpa healing-spells så får man heller
inte alla utan typ 3 spells,vapen,armor som man kan använda
och då får man sedan köpa den spell man vill ha efter att man öppnat den
med LP.

Fighterna:

är dryga och hela tiden. Monster överalt och tillslut vill man springa förbi dem bara för att märka att till skillnaden från alla andra ff spelen så MÅSTE man så kallat "grinda" ( döda fiender hela tiden och mycke) och inte bara en level utan man måste "grinda" mycke och länge
överalt för att ha en ända liten chans att klara bossarna... så man får ägna överdrivet med tid för att levla så pass att man kanske klarar nästa boss.

Mini spelen:

Inte så många mini-spel, heller inte så speciella men det gör att spelet blir lite intresantare att spela.

Totalt:

Besviken överlag på allt.
Och att man får lov att hålla sig och jaga samma typ av fiende
gör att man snabbt tröttnar på det onödiga fighting systemet.
Men så klart är storyn rätt trevlig och spelet i sig är intressant.
Och ända anledningen att jag skulle köpa detta spel är att jag själv
hitils har följt hela spel serien

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Jag har följt denna spelserie sedan FF6 och märkt att varje spel som kommit efter FF7 blir bara sämre och sämre. Nu när jag klarat av 12´an så har jag bytt ut spelet och lovat mig själv att aldrig igen köpa ett final fantasy spel.

Är du Final Fantasy veteran så låt bli detta spel och fortsätt att leva med illusionen "Final Fantasy blir bara bättre".

Story:
Jag startar spelet, Kör,kör och kör. Längtar efter något interesant i handlingen... 40 spel timmar senare och väntar fortfarande.

Grafik:
Bland de bästa på PS2. Enda alednineg att jag inte gav spelet 1 stjärna.

Strids system:
Någon på Square Enix borde sparkas!

Övrigt:
Jag har inget emot att gå ut och levla upp innan boss fighterna men fy fan va de är tråkigt att "grinda" på FF12.

Lite kort om vad jag tycker om serien:
Några av legenderna inom spelindustrin har sagt upp sig. Nu när de ursprungliga utvecklarna själva inte vill ha nådot att göra med spelserien så vill inte jag det heller.

Det är med ett tungt hjärta jag säger det men final fantasy är endast en zombie av vad den en gång var och det är rätt så säkert att det inte bättrar sig.

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Final Fantasy 12.

Efter Final Fantasy 10 så var jag ganska bortskämd, med urläckra CG filmer, nytt summon system och mycket mer. Mina förhoppningar på uppföljaren var höga. När jag senare fick höra att 11 skulle vara helt online baserat så vart jag besviken, men bara ett kort tag efteråt hörde jag att 12 skulle komma och skulle släppas på PS2.

Men på grund av avhopp och förseningar, så vart väntan nästan 5år. Och nu skulle vi inte längre slåss i tur och ordning, vi skulle slåss i realtid. Strids systemet skulle likna det som vi set i Star Ocean serien. Trots många kompisars skepsis köpte jag spelet.

I början så var det lite svårt med den nya spelstilen, men efter 20min föll allt på plats. Detta är det nya sättet att spela Final Fantasy. Det går fort när det blir strid, du får inga blinkande texter med ”Bered dig för strid” liknande medelanden, du transporteras inte till en ny strids arena. Du slåss direkt på kartan. En strid som förut kunde ta 6min är nu över på 30sec. Items du fått vissas uppe i hörnet på skärmen medan du springer vidare.

Ditt party kan max innehålla 3 karaktärer, men ibland så kommer du få en fjärde, en gäst. Denna gäst kan du inte styra utan han gör lite som han/hon vill. Men för det mesta är dessa enorma tillgångar. Att styra 3 karaktärer samtidigt kan värka rörigt, och vi som spelat Star Ocean minns säkert det enorma problem AI styrda enheter kunde orsaka. Det var ofta på grund av att man bara kunde ge en karakter EN order, kasta magi, hela eller slåss med hand vapen. I FF12 har man löst detta, du kan ge 3-12 order (Gambits) till en karaktär.
Under stridens gång kan du välja att ha dessa på eller stänga av dom via snabb menyn, du kan välja att låta alla dina kämpar slåss helt av sig själva, men detta blir snabbt väldigt tråkigt och du kommer vilja styra minst en av dom.

Och så klart har FF12 en enorm story, och i underbaraste Elder Scrolls still finns även en enorm drös av side-quests, som kan vara allt från att hämta någons dagbok till att spöa en stor drake.
Avslutande som måste jag säga att detta är lätt ett av dom bästa spelen till PS2, ett givet köp för alla som gillar RPG-spel.

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Ja, Final Fantasy XII infriade fler löften än vad man hade kunnat tro. Square Enix klarar sig bra utan både Nobuo och Sakaguchi även om det är sorgligt att de lämnat helt.

Del tolv i en av världens mest underbara serier, oavsett media, kommer verkligen att få mitt pris som årets bästa spel, även om det kommer fler bra spel längre fram (God of War II och Tomb Raider Anniversary). Men inget spel kan riktigt erhålla den där känslan av mäktighet som Final Fantasy lyckas uppnå. Suikoden är förutom Final Fantasy min favoritrollspelsserie, men det kommer inte ens i närheten av Final Fantasy XII. Allting är oerhört välgjort och hela upplevelsen dryper av känsla, värme och vackra karaktärer och underbar grafik.

Hitoshi Sakimoto har gjort ett lysande jobb med soundtracket och jag har bara vissa klagomål på vissa låtar, som kunde varit lite mer varierade och nynnvänliga =) Allting är hoppackat i ett majestätiskt äventyr och helheten är fullständig.

Plus att Fran kan vara den hetaste och tveklöst vackraste karaktären i något spel någonsin, gotta love her. För övrigt är även alla karaktärer porträtterade rättvist och deras rörelsemönster och levandegjorda ansiktsuttryck är häpnadsväckande.

Aldrig igen kommer Final Fantasy bli sig likt, men ändå har inte känslan förändrats över huvud taget!

Tack Square Enix, för ett oförglömligt äventyr!

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Final Fantasy 12 är ett stort spel, och man får intrycket av att skaparna har försökt ta allt det bästa från tidigare FF-spel och göra det ultimata fantasyspelet. Dock är det i vissa avseenden lite väl likt Star Wars och Sagan om Ringen.

Grafik
Grafiken är så bra som man kan önska sig till PS2. Detaljrika miljöer och FMV:s som är väl integrerade med spelet i övrigt. Har du spelat FF 10 så vet du ungefär vad som väntar.

Story
Storyn är en ganska typisk Final Fantasy-story där du och dina vänner kämpar mot det stora Imperiet. Den känns ganska kliché, och RPG-veteranen kommer inte att hitta något revolutionerande i denna historia. Dock, den fungerar för att driva spelet framåt.

Stridssystemet
Stridssystemet skiljer sig från övriga Final Fantasy-spel genom att vara mer action-orienterat. Inga random battles som tidigare. Här söker du upp dina motståndare direkt på fältet och börjar puckla på. Integrerat i detta är Gambitsystemet, som går ut på att du innan striden börjar kan ställa in dina allierades AI. Dvs hur de ska agera i strid. Du kontrollerar din huvudkaraktär, och dina allierade agerar efter dina inställda kommandon. T ex "If HP below 60 % : cast Cure", eller "Attack nearest enemy". Stridssystemet fungerar hyggligt, nackdelen är att det tar "lång" tid från kommando-input tills personen agerar. Ibland kan dina inställda Gambits också visa sig ofördelaktiga och vara till nackdel i striden. Dock kan man alltid avbryta en persons action och manuellt ge ett nytt kommando.

Level up
Uppgradering av dina karaktärer sker på License Board. Här spenderar du dina License Points (som du erhåller efter strider) för att ge dina karaktärer nya färdigheter. Magi, vapenfärdigheter, olika boost för HP och liknande. För att kunna använda t ex magifärdigheterna måste du dock även köpa själva magin. Det räcker alltså inte med att enbart låsa upp färdigheten på License Board.

Speltid
Final Fantasy 12 är ett stort spel, där du har många möjligheter att gå ut på sidequests. En genomspelning direkt utan sidequests tar kanske 60-80 timmar. Själv spenderade jag ca 100 timmar eftersom jag ville ha mina karaktärer maximalt uppgraderade inför slutbossen.

Slutomdöme
Final Fantasy 12 är ett stort, bra och underhållande spel, men i slutändan blir det dock lite repetitivt.

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Story:

Så som i alla Final fantasy spel har denna en härlig story
med ett stänk av humor. Där man börjar spelet som en pojke
som inte har några större bekymmer i världen mer än att han,
så som många andra inte gillar den nya regeringen. Men så
som det är i en bra story så twistas han in i ett krig och
man kan känna kärleken och sorgen i händelserna.

Kontrollen:

Den är som i alla andra ff spelen förutom striderna som är
tiden och överalt.

Strids system:

Fighting systemet är helt onödigt och gör att magier och distans
vapen inte har någon nytta eller är nördvändiga alls. Stark attack
och healing är det ända man behöver för att klara sig.
Man väljer attack och kan springa runt i "real time"
men även om man står stilla eller springer runt så springer
alltid fienderna snabbare än dig och hinner i fatt dig
helt onödigt att springa = helt onödigt fightingsystem.

Level up system:

Detta är absolut ett ner köp. Man har märkt hur level systemen
i final fantasy sakta blivit sämre. Men detta är helt värdelöst.
För varje fiende man dödar får man minst 1LP och man använder sedan
LP för att köpa skills... då menar jag alla skills, vapen, armor, magier
och annat... så för att kunna använda vissa vapen måste man använda
lp för att få dem.. och alla har precis samma bricka att ta skills ifrån.
Så hittar man den kombinationen som passar bra för en karaktär
så tar man samma på alla... vilket blir att de har samma typ av rustning
och vapen och magi. Så de man behöver tänka på är vilken typ av
armor man vill bära och hitta de vapen som ger bäst skada plus att den ända magi man behöver är healing... och som att det inte är nog med
att man får slösa LP på att köpa healing-spells så får man heller
inte alla utan typ 3 spells,vapen,armor som man kan använda
och då får man sedan köpa den spell man vill ha efter att man öppnat den
med LP.

Fighterna:

är dryga och hela tiden. Monster överalt och tillslut vill man springa förbi dem bara för att märka att till skillnaden från alla andra ff spelen så MÅSTE man så kallat "grinda" ( döda fiender hela tiden och mycke) och inte bara en level utan man måste "grinda" mycke och länge
överalt för att ha en ända liten chans att klara bossarna... så man får ägna överdrivet med tid för att levla så pass att man kanske klarar nästa boss.

Mini spelen:

Inte så många mini-spel, heller inte så speciella men det gör att spelet blir lite intresantare att spela.

Totalt:

Besviken överlag på allt.
Och att man får lov att hålla sig och jaga samma typ av fiende
gör att man snabbt tröttnar på det onödiga fighting systemet.
Men så klart är storyn rätt trevlig och spelet i sig är intressant.
Och ända anledningen att jag skulle köpa detta spel är att jag själv
hitils har följt hela spel serien

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Jag har följt denna spelserie sedan FF6 och märkt att varje spel som kommit efter FF7 blir bara sämre och sämre. Nu när jag klarat av 12´an så har jag bytt ut spelet och lovat mig själv att aldrig igen köpa ett final fantasy spel.

Är du Final Fantasy veteran så låt bli detta spel och fortsätt att leva med illusionen "Final Fantasy blir bara bättre".

Story:
Jag startar spelet, Kör,kör och kör. Längtar efter något interesant i handlingen... 40 spel timmar senare och väntar fortfarande.

Grafik:
Bland de bästa på PS2. Enda alednineg att jag inte gav spelet 1 stjärna.

Strids system:
Någon på Square Enix borde sparkas!

Övrigt:
Jag har inget emot att gå ut och levla upp innan boss fighterna men fy fan va de är tråkigt att "grinda" på FF12.

Lite kort om vad jag tycker om serien:
Några av legenderna inom spelindustrin har sagt upp sig. Nu när de ursprungliga utvecklarna själva inte vill ha nådot att göra med spelserien så vill inte jag det heller.

Det är med ett tungt hjärta jag säger det men final fantasy är endast en zombie av vad den en gång var och det är rätt så säkert att det inte bättrar sig.

Denna recension kommer från www.spelbutiken.se:s gamla recensioner.

Black Weeks